Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Tien marketingtrends voor 2024

Kantar publiceerde vorige week voor de eerste keer de Marketing Trends 2024, speciaal bedoeld als steun voor marketeers bij het aanscherpen van hun strategie voor het komende jaar. Kantar geeft tien trends ‘die het spel gaan veranderen’. 1. AI vindt zijn weg 67% van de marketeers wereldwijd is positief over de mogelijkheden van GenAI. En…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Grote invloed van de stemwijzers op verkiezingsuitslag

Verkiezingsavond is voor veel mensen verrassend verlopen. Miles Research zocht uit of een deel van deze verrassing te maken kan hebben met de stemwijzers. Het gebruik ervan lijkt toe te nemen en er zijn ook steeds meer varianten beschikbaar. Miles Research stelde enkele vragen aan haar WhatsApp Trendpanel. Hieruit bleek dat 60% gebruik heeft gemaakt…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Data-analytics stuwen insightssector verder op

ESOMAR bracht onlangs het Global Data Analytics 2023-rapport uit. Het rapport is de eerste van een jaarlijkse serie die de omvang, kenmerken en prestaties van de insightssector weergeeft. Daar zit overigens groei in, die in 2023 zal uitkomen op ruim 3%. Ondanks de recente stijging van de inflatie, energiecrises en een aanhoudend gewapende conflicten, vertoonde…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Synthetische data – nuttig, handig, en… helemaal verzonnen

De mogelijkheden van synthetische data zijn onuitputtelijk. Ze vergroten de privacy, verbeteren AI-modellen en reduceren vooroordelen. Maar kun je ze ook vertrouwen? ‘Misschien gaan data hun waarde wel helemaal verliezen.’ Op ESOMAR’s Research World-platform analyseerde Matt Hay, oprichter en CEO van techplatform Bulbshare, recentelijk de voordelen en risico’s van synthetische data. Voor wie niet met…

Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

D&IN stelt Taskforce Ethisch Kompas in

Het bestuur van het Data & Insights Network wil een Taskforce Ethisch Kompas instellen om daarin te bespreken wat er moet gebeuren met het verzamelen en bewerken van data en insights (waaronder marktonderzoek) binnen de sectoren die veel discussie oproepen, zoals tabak, olie en vlees. Het bestuur van het D&IN meent dat bureaus hun eigen…

Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

MI Network biedt diverse vacatures aan bedrijfs- en opdrachtgeverszijde

Ben jij toe aan een volgende stap in je carrière? Of ben je daar nog niet uit, maar ben je wel nieuwsgierig naar ‘wat er nog meer is’? Het Marketing Intelligence Network gaat graag vrijblijvend het gesprek met je aan! Hieronder een kleine greep uit de rollen die we zoal hebben: Wil je meer weten…

Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

Charida Dorder wint PIM Marketing Literatuur Prijs met AI in Marketing

De Marketing Literatuur Prijs 2023 van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar AI in Marketing van Charida Dorder. De vakjury beoordeelt dit als het meest vernieuwende en relevante boek. Het is een wake-up call en een AI-praktijkhandleiding ineen. AI in Marketing werd door de jury beoordeeld als het meest vernieuwende, inspirerende en…

Actueel | 28 november 2023
28 november 2023

Education Day over onderzoek en data-analyse

Afgelopen donderdag 23 november organiseerden het Data & Insights Network, samen met NIMA, de Education Day, met als onderwerp ‘Data on Research’. Met een zorgvuldig samengesteld programma bood de dag een uitgelezen kans voor verdieping in de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van onderzoek en data-analyse. Eerste spreker was Marco Wolters van Abbi…

Actueel | 28 november 2023
28 november 2023

Bureau Fris en Bee Keen bundelen krachten

Bureau Fris (selecties en onderzoekslocaties) en Bee Keen (selecties), twee bureaus voor kwalitatief marktonderzoek, gaan fuseren. Daarmee ontstaat een nieuwe combinatie, met 45 jaar ervaring in de branche. De naam na de fusie? Bureau Fris. Met Stephanie Groot, 20 jaar ervaring in de branche, en Paulien Ulbrich, die kan bogen op 25 jaar ervaring bij…

Actueel | 23 november 2023
23 november 2023

Nieuwe kansen in streaming, content en adverteren

In het onlangs verschenen rapport Media Trends and Predictions van Kantar staan voorspellingen voor de media-industrie voor 2024. Ze gaan o.a. over streaming, kijkgedrag, AI en data. De zes mediatrends die volgens Kantar het jaar 2024 zullen bepalen zijn: 1. Streaming, ondersteund door reclame, zal goed gedijen in tijden van inflatie 2023 kenmerkt zich door…

Actueel | 21 november 2023
21 november 2023

Effie Awards uitgereikt

In Circa Amsterdam werden afgelopen donderdag 16 november de Effie Awards uitgereikt. De grote winnaars waren Hertog Jan (‘het #1 biermerk van Nederland’) met goud en bureau Joe Public dat met twee bronzen en een zilveren Effie naar huis ging. De Baak ontving een zilveren Effie voor een campagne waaraan ook Blauw Research meewerkte. Er…

Actueel | 21 november 2023
21 november 2023

Laatste kans: meld je aan voor Education Day!

Aanstaande donderdagmiddag organiseert het Data & Insights Network samen met het NIMA weer een fysieke Education Day in Amsterdam. Dit keer met als overkoepelend thema ‘Data on Research’. Leden van het D&IN zijn van harte uitgenodigd om hierbij (kosteloos) aanwezig te zijn. Het programma voor de middag ziet er als volgt uit: 13.30 – 14.00…

Ook de laatste bytes ontvangen?