Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Beter informeren over datalekken

Het Data & Insights Network werkt aan een binnenkort te verschijnen protocol datalekken, een standaard voor de sector. Daarmee wil de branche het risico op datalekken zoveel mogelijk beperken en direct handelend optreden. Dat dat welkom is blijkt wel uit een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Organisaties geven slachtoffers van datalekken onvoldoende informatie. ▼…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

TV-reclamemarkt daalt – lineaire kijktijd stabiliseert

De TV-reclamemarkt daalde de eerste helft van dit jaar met 3,3% en kwam uit op € 426 miljoen. Op basis van deze cijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, verwacht mediabedrijf Screenforce dat de markt in 2024 tussen 1 en 2% zal krimpen. De lineaire kijktijd daalde de eerste helft van het…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden

AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

Ton Schoonderbeek verlaat NMO

Er is een stevig fundament neergezet, zegt de organisatie achter het Nationaal Media Onderzoek (NMO), en daarmee loopt de opdracht van algemeen directeur Ton Schoonderbeek als kwartiermaker ten einde. NMO zoekt een opvolger. Schoonderbeek blijft tot uiterlijk eind februari 2025. Patricia Sonius blijft als Directeur Onderzoek verbonden aan NMO. ▼ Op 1 januari 2024 werd…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

Human8 benoemt Tim Wragg tot Global CEO

Human8 kondigt de benoeming aan van Tim Wragg als nieuwe Chief Executive Officer. Hij volgt Camille Nicita op, die als Non-Executive Partner zitting blijft houden in de Raad van Bestuur van Human8. ▼ Camille Nicita speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van Human8, eerst als CEO en eigenaar van het Amerikaanse Gongos, Inc (overgenomen door…

Actueel | 03 september 2024
03 september 2024

Panteia haalt mede subsidie binnen voor Rhombus Project

Panteia draagt voor de vijfde keer bij aan het binnenhalen van een Europese subsidie voor het Rhombus Global Project. De subsidie bedraagt 24 miljoen euro en dat gaat naar het aanleggen en verbeteren van de binnenhaven-infrastructuur in Maastricht en Stein, waardoor onder andere transport kan worden verplaatst van de weg naar het water. ▼ Onderzoek…

Actueel | 03 september 2024
03 september 2024

MoveXM koopt CX-bureau inceptivize

Het in Duitsland gevestigde MoveXM, softwareleverancier voor CX-onderzoek, heeft het Nederlandse inceptivize BV overgenomen dat zich richt op klantfeedback bij woningcorporaties. ▼ MoveXM is opgericht in 1995 en heeft een hoofdkantoor in Frankfurt am Main, en vestigingen in Haarlem en Dongen. De softwareoplossingen die het bureau ontwikkelt, moeten bijdragen aan het in kaart brengen, analyseren…

Actueel | 03 september 2024
03 september 2024

Consumer closeness van Human8 geeft consument een eigen stem


Als tegenwicht voor de transformatie door AI, wil Human8 meer persoonlijke verbindingen met consumenten mogelijk maken via Consumer Closeness-programma’s en een eigen matchmaking-tool. ▼ De matchmaking-tool van Human8 staat centraal in de Consumer Closeness-propositie en het ondersteunt professionals bij het beter begrijpen van de consument achter de cijfers, van ad-hoc empathie-ervaringen (potentiële add-on voor lopende…

Actueel | 29 augustus 2024
29 augustus 2024

Effective 100 2024: De data achter succesvolle campagnes

De creatieve strategieën achter de meest effectieve campagnes ter wereld zijn de afgelopen tien jaar veranderd, zo blijkt uit een nieuw rapport van WARC Creative: The Effective 100 2024: The data behind the winning campaigns. ▼ Het rapport (alleen beschikbaar voor abonnees van WARC Creative) analyseert de campagnes die in 2024 de Effective 100 hebben…

Actueel | 29 augustus 2024
29 augustus 2024

Zetelpeiling EenVandaag in handen van Verian

EenVandaag, het dagelijkse nieuwsplatform van AVROTROS, publiceert elke maand een zetelpeiling. Vanaf nu wordt die uitgevoerd door onderzoeksbureau Verian. ▼ De peilingen zijn een aanvulling op de onderzoeken die EenVandaag al 20 jaar regelmatig doet onder het Opiniepanel, dat bestaat uit 70.000 mensen afkomstig uit alle delen van de bevolking en verspreid over het land….

Actueel | 29 augustus 2024
29 augustus 2024

Data & Insights Network houdt op 7 november het 7de Data Analytics Congress

Op 7 november houdt het Data & Insights Network de zevende editie van het Data & Analytics Congress (DAC). Topsprekers delen er hun visie en kennis (en tips!) over data-strategy & -engineering, data-analytics, LLM’s, marketing mix modelling, value creation en validation. ▼ Op het congres is er ook ruim aandacht voor AI en de ethische…

Actueel | 27 augustus 2024
27 augustus 2024

Ipsos wil Duits bureau voor onderzoek publieke sector overnemen

Ipsos I&O diende misschien als voorbeeld, want nu brengt Ipsos een overnamebod uit op infas Holding AG, dat onder de naam infas markt- en opinie-onderzoek uitvoert in Duitsland en onderzoek doet in het sociale domein aldaar. De belangrijkste aandeelhouders van infas, die driekwart van het bureau in handen hebben, steunen de aankoop. ▼ Infas is…

Ook de laatste bytes ontvangen?