Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer
Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…
‘Alsjeblieft, dankjewel, chatbot!’
Er is iets eigenaardigs aan de hand: mensen gaan relaties aan met AI-systemen. Althans, dat zeggen onderzoekers van het MIT. Wordt AI onze nieuwe metgezel? ▼ Toen de GenAI-boom eind 2022 begon met ChatGPT, werd ons verteld dat AI-tools alles weten, dat ze het saaie werk overnemen en de productiviteit en economische voordelen kunnen vergroten….
AI is afknapper voor consumenten
Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën. ▼ Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te…
Gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalekken
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de afgelopen tijd meerdere meldingen binnengekregen van datalekken doordat medewerkers persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of klanten deelden met een chatbot die gebruikmaakt van AI. Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens. ▼ De AP ziet dat veel…
Humor en geluid: zo trekt je aandacht van Gen Z
Waar marketeers strijden om de aandacht van consumenten, moet je wel weten wat aanslaat. In een blog voor Swocc bespreekt Pim Sommerdijk zijn onderzoek hoe humor en audiovisuele synchronisatie de aandacht voor commercials verhogen onder de jonge doelgroep – de doelgroep Gen Z. ▼ In het huidige digitale landschap vermijden Gen-Z’ers steeds vaker reclames die…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
NWO-beurs voor onderzoek gevolgen AI voor kenniswerk
Marleen Huysman, hoogleraar Kennis en Organisatie aan VU School of Business and Economics, heeft een beurs ontvangen van NWO in het kader van de NWO Open Competitie. Huysman zal onderzoek doen naar de invloed van GenAI op werkomgevingen. ▼ Met het project ‘GenAI@Work: Studying the Impacts of Generative AI on Knowledge Work, Management and Organizations’ wil Huysman,…
Nieuwe Power BI Trainingen: Basis en Advanced
Na de zomer trapt de Academy van het Data & Insights Network weer af, en ditmaal met twee gloednieuwe trainingen: Power BI op basisniveau en op advanced niveau. Of je nu een beginner bent die zijn eerste stappen zet in Power BI, of een ervaren gebruiker die zijn kennis wil uitbreiden, voor beiden is er…
Kantar introduceert ConceptEvaluate AI
Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….
Kom naar Data-Expo – op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht
Data Expo is dé beurs op het gebied van data, AI en digitale transformatie. Experts delen er hun expertise, visie en praktijkvoorbeelden in een uitgebreid lezingenprogramma met meer dan 120 toonaangevende sprekers. Data Expo vindt plaats op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht en is gratis te bezoeken. ▼ Data Expo biedt de…
Praktijkverhalen gezocht voor Topic of the Year-boek
Het Data & Insights Network brengt jaarlijks een Topic of the Year-boek uit. Dit jaar is het topic: Insights for Sustainable Marketing and Consumer Behavior. In het boekje schrijven de drie genomineerden voor de D&IN Insights Scientist Award 2024 een hoofdstuk. Daarnaast is er ruimte voor nog twee of drie leuke praktijkverhalen. Wie doet er…
Hoe kunnen we de risico’s van respondentfraude beperken?
Generatieve AI- tools, zoals ChatGPT, Llama en Bard zullen waarschijnlijk leiden tot snellere en efficiëntere inzichten uit marktonderzoekdata. Maar GenAI kan ook een tweesnijdend zwaard zijn, want er zijn zorgen over het feit dat AI tegen ons gebruikt kan worden. Wat betekent dat voor de strijd tegen fraudeurs? ▼ Er is een begrijpelijke bezorgdheid over…
Congres Kids en Jongeren: minder markt, meer mens
Op 18 juni vond in Hilversum de 32ste editie plaats van het congres Kids en Jongeren. Deelnemers kwamen uit de marketingwereld, onderwijs, media en onderzoek. Ook Sylvie Verbiest was erbij en ze schreef er een blog over. ‘Een warm bad van meningen en inzichten, maar ook een peilstok voor ontwikkelingen.’ ▼ Opvallend aan het congres…