Digital Marketing Trends 2024
In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor het komende jaar. De trends zijn gebaseerd op het analyseren van digitale strategieën van B2B-, B2C-, corporate en mkb-bedrijven, aangevuld met internationaal onderzoek en interviews met experts. Trend 1: Inflatie van content en advertenties Met dagelijkse schermgebruikscijfers…
‘Nationaal deltaplan AI- & algoritmerisico’s nodig’
De risico’s van AI en algoritmes nemen verder toe, onder meer door de opkomst van generatieve AI. Daarmee groeit ook het risico op verspreiding van desinformatie, privacy-overtredingen en discriminatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pleit daarom in de tweede editie van de Rapportage AI- & algoritmerisico’s Nederland voor meer grip. De AP is voorstander van een…
Data & Insights Event MIE ’24 op 13 en 14 maart a.s.
Op 13 en 14 maart 2024 presenteert het Data & Insights Network de state of the art van het vak tijdens de 22ste editie van het MIE. In zo’n 80 sessies met topsprekers, en in prikkelende workshops, Silent Seminars, Round Tables en Masterclasses kom je alles te weten over insights, data-science, data-analytics en AI. Ben…
Drie generaties in het vak: ‘De inzichten worden alleen maar rijker en dus bruikbaarder’
Vandaag de afsluiter van het drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, de tweede over de ontwikkelingen van het vak. Maar wat biedt de toekomst? 20+, 50+ en 90+ geven…
Startup Tellet.ai haalt vier ton op voor AI-interviewplatform
De Amsterdamse startup Tellet ontwikkelt een platform dat AI gebruikt om interviews met consumenten uit te voeren en te analyseren. AI voert de interviews met tekst- of spraakberichten uit via het platform of WhatsApp. Tellet heeft nu vier ton opgehaald om de activiteiten uit te breiden. Binnen Tellet gaat de AI-interviewer dieper in op het…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MarketResponse en Zorgmarketingplatform bundelen krachten
MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform slaan de handen ineen om zorgorganisaties te helpen hun data beter te benutten. Streven is de zorgverlening te optimaliseren door datagedreven patiënt-, cliënt- en verwijzerstevredenheid. Jaarlijks organiseert MarketResponse de verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Daar worden opvallend weinig zorginstellingen voor genomineerd, terwijl deze instellingen wel veel tijd…
Adobe bestrijdt klacht over dataverzameling
Vorige week bracht de Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) een dagvaarding uit tegen Adobe omdat het bedrijf zonder toestemming data van internetgebruikers zou verzamelen en die vervolgens, ook zonder toestemming, zou verhandelen. Adobe zegt in reactie dat de beweringen van SDBN berusten op misverstanden. Adobe zegt geen ‘gegevensbeheerder’ te zijn wanneer het diensten levert aan…
Wie wordt ‘Insights Scientist van het jaar 2024’? Ding mee!
Jaarlijks reikt D&IN vakprijzen uit aan bureaus en bedrijven, en aan inspirerende insights professionals die het verschil maken in het vakgebied. Wetenschappers dingen ook mee naar een van de prijzen. Wie wordt Insights Scientist van het jaar 2024? De inschrijving staat nu open! Door de zorgen om de effecten van klimaatverandering staat het produceren van…
Drie generaties in het vak: ‘Kwaliteit verhogen en imago verbeteren’
Vorige week donderdag startten we een drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, vandaag komen de ontwikkelingen van het vak aan bod en a.s. donderdag de toekomst. Drie vrouwen aan…
Een derde Amerikaanse marktonderzoekers lijdt aan stress
Een op de drie Amerikaanse marktonderzoekers vindt zijn of haar baan ‘zeer stressvol’ en meer dan de helft heeft het afgelopen jaar een burn-out gehad. Dat blijkt uit onderzoek van de Insights Association en Opinium. Het onderzoek, opgenomen in het rapport Mental Wellbeing in Insights: Small Steps Toward Better Health, ziet als grootste oorzaken van…
GfK lanceert cookieless online-campagnemeting
GfK biedt een nieuwe manier campagnemeten aan – onder de naam Sensic – waarin wordt onderzocht hoeveel én welke mensen bereikt zijn op basis van 350 achtergrondkenmerken. Met het verdwijnen van third party cookies is het meten van online campagnes complexer geworden. GfK lanceert daarom een cookieless manier van meten via het GXL-panel waaraan ook…
Word een expert in Sensorisch Onderzoek!
Sinds 2002 biedt het Data & Insights Network de cursussen Sensorisch Onderzoek A en Sensorisch Onderzoek B aan ter voorbereiding op landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens. Sensorisch Onderzoek-A Leer de rol van sensorisch onderzoek begrijpen bij kwaliteitscontrole, houdbaarheidstesten, procesveranderingen, productontwikkeling en consumentenonderzoek. Onder begeleiding van Harry Vogel worden alle relevante hoofdstukken van het…

