Actueel | 17 januari 2023
Consument reageert positief op merkactivisme
Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always' #LikeAGirl-campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia's activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over? SWOCC presenteert er op 2 februari een onderzoek over van Peeter Verlegh. Peeter...
Actueel | 17 januari 2023
AI-programma ROBUST krijgt NWO-impuls van 25 miljoen euro
ROBUST is een initiatief van het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) dat wordt getrokken door de UvA in samenwerking met 51 partners uit bedrijfsleven, overheid, en de kennissector. Het programma krijgt een extra investering van 25 miljoen euro om het Nederlandse AI-ecosysteem verder te versterken. ROBUST richt zich in het bijzonder op het ontwikkelen...
Actueel | 12 januari 2023
Nederlander keek per dag 138 minuten TV
De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag. Dat blijkt uit de...
Actueel | 12 januari 2023
Toenemende invloed privacyregels op marketingstrategie
Hoe kijken marketeers aan tegen de regels rond privacy van consumenten en ethisch handelen op internet? En wat zijn de gevolgen voor hun marketingstrategie? De World Advertising Research Center (WARC) zocht het uit. In Azië en de USA maken ze zich het meest zorgen over de invloed van privacyregels op hun strategie en wereldwijd is...
Actueel | 10 januari 2023
Beperkte kennis weerhoudt organisaties van datagedreven werken
Conclusion, dat zich toelegt op business transformaties en IT-services, vroeg 596 IT-beslissers uit het Nederlandse bedrijfsleven welke uitdagingen zij zien voor datagedreven werken. Bovenaan staat de beperkte kennis van medewerkers. 60% ziet dat als een handicap. Verder worden ook genoemd het beschikbaar maken van budget en het ontbreken van veranderingsgezindheid bij medewerkers. Organisaties erkennen het...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 10 januari 2023
Rechtbank vindt beschuldigingen tegen CEO ESOMAR ongegrond
De rechtbank Amsterdam heeft in kort geding geoordeeld dat de beschuldiging over verkiezingsfraude tegen voormalig CEO Parves Khan die door ESOMAR werd geuit rond de verkiezing van een nieuwe Council niet gestaafd wordt door de feiten. ESOMAR werd opgedragen dit aan de leden te melden. Op 2 december schreef ESOMAR aan de leden dat de...
Actueel | 10 januari 2023
Microsoft wil ChatGPT integreren in Bing in concurrentieslag met Google Search
Microsoft, een van de eerste investeerders in het bedrijf achter ChatGPT, is naar verluidt van plan om de door machine learning aangedreven chatbot te integreren in zijn Bing-zoekmachine, en dat alles met als doel om beter de concurrentie aan te gaan met Google Search. Tech-website The Information meldt uit meerdere Microsoft-bronnen dat het bedrijf een...
Actueel | 10 januari 2023
MARUG Conferentie op 14 maart a.s. – Road to Relevance
Op 14 maart a.s. houdt MARUG weer zijn jaarlijkse marketingconferentie in Groningen. De MARUG Marketing Conference is het grootste professionele studenten-marketingcongres van Nederland en wordt jaarlijks door vele marketeers bezocht. Bedrijven hebben steeds meer te maken met de toenemende verwachtingen van klanten, belanghebbenden en zelfs de overheid. Tegenwoordig kijkt men niet alleen meer naar wat...
Actueel | 10 januari 2023
SMART – recap en vooruitblik
SMART organiseert evenementen voor startende marketing- en onderzoekstalenten. En wanneer ben je een talent? Dat is iedereen die zich een talent voelt. SMART organiseert twee keer per jaar een ‘Talk’ en één keer per jaar een groot congres met interessante verhalen van experts uit het vakgebied en genoeg gelegenheid om te netwerken op mooie locaties....
Actueel | 22 december 2022
Albert Heijn scoort met emotionele commercial
Kerst is heel nabij. En dat-ie eraan kwam hebben we kunnen merken aan de commercials op tv. De supermarkten waren er snel bij. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn en bedelven die in kerstsfeer. Validators testte dit jaar niet alleen de emotionele effectpotentie, maar nam als ‘piek op de kerstboom’ ook de...
Actueel | 22 december 2022
Het brein zegt: de Staatsloterij heeft de beste kerstcommercial
Er is veel om te doen: de kerstcommercials van 2022. Van HEMA’s kwijtgeraakte takkie tot de nostalgische sneeuwpop van Jumbo, en van de tranentrekker van PLUS tot de magische kerst van Albert Heijn. Welke kerstcommercial is nou eigenlijk de beste? Neuromarketingbureau Unravel Research testte er 20 in hun 'huiskamerlab'. De afgelopen week werden in het...
Actueel | 22 december 2022
What are the consumer trends for 2023?
In a year infused with distress, instability and vulnerability, where we struggled through crisis after crisis, people are searching for meaning. In WHAT MATTERS 2023 InSites Consulting describes the emerging trends for 2023 which are centred around people recalibrating their roles and re-examining the world they live in and how they live in it. The...