Veldwerk OV-Klantenbarometer 2024-2028 naar I&O Research
CROW-KpVV heeft de uitvoering van het klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer, de OV-Klantenbarometer, voor de komende vijf jaar gegund aan I&O Research. Het onderzoeksbureau kwam als beste uit de aanbestedingsprocedure. De OV-Klantenbarometer wordt steeds voor vijf jaar gegund na een Europese aanbesteding, met de optie op verlenging met een of twee jaar. De afgelopen…
Strategische samenwerking RetailMedia.One en Motivaction
RetailMedia.One en Motivaction kondigen een strategische samenwerking aan. Motivaction gaat de campagne-effectmetingen verzorgen van campagnes op het RetailMedia.One-platform. Daarnaast gaat RetailMedia.One landelijke winkeltraffic-data gebruiken. Volgens zeggen is er een gevalideerd meetinstrument ontwikkeld waarmee het bereik, de contactintensiteit en de (merk)effecten van verschillende retailmediacampagnes op een transparante en uniforme wijze worden vastgesteld: ‘Bijzonder is dat de…
Marketing measurement maakt het verschil
Van 10 t/m 13 september wordt in Amsterdam het jaarlijkse ESOMAR Congres gehouden. Namens het Data & Insights Network spreekt Sven Meijer, director business development van Objective Platform, op 11 september op het congres over marketing measurement. Daily Data Bytes vroeg hem alvast iets te vertellen over zijn presentatie. Als kernboodschap van zijn lezing…
Achmea en Bol.com nemen gesproken woord op, ook als je in de wacht staat
TV-programma Radar meldt dat een aantal bedrijven het geproken woord opneemt van bellers die in de wacht staan. De klantenservice van Achmea en bol.com doen dat, en ook Zilveren Kruis, maar de verzekeraar zegt er dan wel bij: ‘Let op: Ook als u in de wacht staat kunnen onze kwaliteitsmedewerkers horen wat u zegt.’ De…
De impact van culturele context op marktonderzoek
De cultuur waarin consumenten leven en de manier waarop die voortdurend verandert, is voor velen onbekend terrein. Toch heeft cultuur veel invloed op wat wij denken, voelen en doen. Daarom combineert Human8 zijn community-onderzoek vaak met culturele inzichten. Arjan Veninga, Senior Business Director van Human8, schreef er een blog over. Wat houdt cultureel onderzoek in…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Facebook en Instagram nu ook over op chronologische Stories en Reels
Meta biedt sinds eind vorige week in Facebook en Instagram Stories en Reels in chronologische volgorde aan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie, die op 25 augstus is ingegaan. De DSA-regels moeten platforms zoals Facebook dwingen om alternatieve systemen aan te bieden die ‘niet gebaseerd zijn op het…
Hoe vind je de ideale prijs voor een nog niet bestaand product?
Op 12 september houdt Neurensics van 10.00 tot 11.00 uur een webinar over de ideale prijs voor een nieuw product. Sprekers zijn Kai-Markus Mueller (Neurensics), Sandris Murins (founder Scent Camera) en George Boretos (FutureUP). Wat het nieuwe product is? De Scent Camera die geuren vastlegt. Scent Camera is een revolutionair apparaat waarmee dat het mogelijk…
De plussen en minnen van AI voor marktonderzoek
Simon Edwards, hoofd Research & Insights van de Australisch/Nieuw-Zeelandse ANZ Bank ziet dat AI kan helpen bij allerlei onderzoekstaken. Maar hij denkt ook dat er praktische en technische redenen zijn waarom AI niet alles in één machtige beweging kan oplossen en de centrale rol van de onderzoeker kan overnemen. Hij schreef er een artikel over…
Nieuwe NMO Kijkonderzoek begint 28 augustus
Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van Kantar Media. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel, is de techniek van de meting fijnmaziger en is het mogelijk om nieuwe vormen van reclame zoals addressable advertising in kaart te brengen….
AI in onderzoek – vier takeaways
AI bestaat al sinds het begin van de jaren vijftig en is vandaag alomtegenwoordig. Generatieve AI daarentegen breekt nu pas echt door. Dit type AI kan leren van ervaringen uit het verleden, context onthouden en beslissingen nemen op basis van die kennis. Met andere woorden, met de juiste vragen en opdrachten kan het nieuwe, unieke…
Save the date: 21 september – SMART Congres
Het jaarlijkse SMART Congres komt er weer aan. Op donderdag 21 september is er een dagvullend programma dat je niet alleen laat luisteren, maar je ook prikkelt om zelf na te denken. Laat je niet alleen verrassen, maar neem zelf het roer in handen om kennis te vergaren. Het congres wordt gehouden in De Ruimte,…
Technologische ontwikkeling van insights leidt tot fusies en overnames
Fusies en overnames worden steeds meer gedreven door op technologie gebaseerde methodologieën, klantspecifieke data en strategisch advies, zegt Jonathan Dufton, partner bij Plural Strategy, op de site van Research Live. Wat betekent dit voor customer insights? Tien jaar geleden domineerden grote spelers als Nielsen, Kantar, Ipsos en GfK de marktonderzoeksector. Maar in de afgelopen 15…