Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede

Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…

Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies

Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…

Onderzoek | 10 juni 2025
10 juni 2025

Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje

De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid onder vakantiegangers. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn meer tevreden dan 50-plussers. Dat alles blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, met onderzoek onder bijna 5.200 Nederlanders. ▼ De gemiddelde NPS van…

Onderzoek | 10 juni 2025
10 juni 2025

Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025

Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee de Efteling op, dat de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17….

Onderzoek | 03 juni 2025
03 juni 2025

What’s Happening Online 2025

Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…

Onderzoek | 22 mei 2025
22 mei 2025

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

Storytelling stelt merken in staat een diepere band met de doelgroep op te bouwen. Een merkverhaal leidt niet alleen tot een positievere merkperceptie, maar ook tot een stijging in omzet. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media Radio door dentsu naar het effect van storytelling binnen audiocommercials. ▼ Het onderzoek bestond uit deskresearch, uitgebreid statistisch…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen

Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur

Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

Booking.com in Top 100 waardevolste merken

Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…

Onderzoek | 15 mei 2025
15 mei 2025

Nepnieuws en desinformatie een wereldwijd probleem

Meer dan 80% van de volwassenen in 35 landen vindt dat nepnieuws en desinformatie een probleem vormen, en 59% ziet het zelfs als een groot probleem. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Het onderzoek zegt ook: hoe groter de bezorgdheid over nepnieuws, hoe minder mensen tevreden zijn met de democratische waarden in…

Onderzoek | 08 mei 2025
08 mei 2025

Jongeren en welzijn – geen match

Jongeren gedijen wereldwijd niet meer zo goed als vroeger, zo blijkt uit de Global Flourishing Study, een onderzoek onder 200.000 mensen in 22 landen. Jongeren tussen 18 en 29 jaar ervaren niet langer een hoog niveau van welzijn en geluk. Dat kan zich pas weer herstellen rond het 50ste levensjaar. ▼ Jongeren, je gelukkig voelen…

Onderzoek | 08 mei 2025
08 mei 2025

Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op

De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar. ▼ In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie…

Ook de laatste bytes ontvangen?