Vertrouwen in reclame historisch laag: streamingplatforms verdringen traditionele media
De Nederlandse mediamarkt ondergaat een opmerkelijke verschuiving. Uit het nieuwe Media Reactions 2025-onderzoek van Kantar blijkt dat platforms als Twitch en vtwonen de traditionele topposities van print en televisie verdringen. Alleen Flair weet zich nog in de top-5 te handhaven. Ook de Albert Heijn-winkel en -website staan nu in de hoogste regionen, wat laat zien…
Digitale afhankelijkheid: de verborgen kwetsbaarheid van Europese bedrijven
Europese bedrijven leunen veel te zwaar op Amerikaanse technologie, en dat brengt grote risico’s met zich mee. Een recent rapport van Proton laat zien dat maar liefst 81% van de Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen Amerikaanse technologie gebruikt voor belangrijke systemen, zoals e-maildiensten, besturingssystemen en meer. Dat betekent dat de continuïteit van hun bedrijfsvoering in gevaar kan…
Folders blijven onverminderd populair: 90% van Nederlanders leest wekelijks
Nieuw onderzoek van NMO en GfK, uitgevoerd in opdracht van Spotta, laat zien dat de papieren én digitale folder nog altijd springlevend is. Maar liefst 90% van de Nederlanders — zo’n 12,9 miljoen mensen — bladert wekelijks door folders. Gemiddeld besteden ze daar 15 minuten per week aan, met de meeste leestijd in het weekend…
AI ligt op de loer, maar je baan is (nog) veilig
AI verandert het werkveld, maar neemt banen voorlopig niet massaal over. Uit onderzoek van onder meer de Federal Reserve Bank of New York blijkt dat de impact op de arbeidsmarkt tot nu toe beperkt is. Bedrijven zetten AI vooral in om medewerkers te ondersteunen en bij te scholen, niet om ze te vervangen. ▼ Het…
Bijna zes miljoen Nederlanders gebruiken AI
Het gebruik van AI-tools onder werkende Nederlanders is in een jaar tijd explosief gegroeid. Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom blijkt dat inmiddels bijna zes miljoen Nederlanders (18–65 jaar) AI inzetten in hun dagelijks leven. Ook op de werkvloer groeit AI stevig door. ▼ Inmiddels zetten 3,6 miljoen werkenden AI-tools in tijdens hun werk…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Dalende interesse in duurzaamheid stabiliseert, maar polarisatie neemt toe
De polarisatie rond duurzaamheid in Nederland neemt verder toe. Waar in 2024 duurzaamheid minder belangrijk werd gevonden dan in voorgaande jaren, is die dalende trend in 2025 gestabiliseerd. Tegelijkertijd groeit de tegenstelling tussen voor- en tegenstanders van duurzaamheid. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting van de Monitor Merk en Maatschappij (MMM) 2025, een jaarlijks onderzoek van…
81% van de Nederlanders vindt dat leiderschap anders moet
Samen met bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft Motivaction onderzocht wat Nederlanders verwachten van leiders in deze tijd. Het blijkt dat 81% van de Nederlanders vindt dat er nu een ander soort leiderschap nodig is dan voorheen. De roep om openheid, mensgerichtheid en zichtbaarheid was zelden zo luid, maar tegelijkertijd is er verdeeldheid over wat goed leiderschap…
Aandacht kun je berekenen
Volgens onderzoek van McKinsey & Co wordt aandacht beïnvloed door de mate van betrokkenheid van consumenten bij de content (focus) en de reden waarom ze content tot zich nemen (intentie). Het onderzoek stelt dat je die aandacht kunt berekenen. Dan kijk je niet alleen naar de hoeveelheid tijd die wordt besteed, maar ook naar hoe…
Vrouwensport in de lift – ook voor sponsors
Uit onderzoek van Nielsen Sports, in samenwerking met SponsorRingen, blijkt dat vrouwen onder de 30 jaar steeds vaker interesse tonen in vrouwensport dan oudere generaties. Die ontwikkeling gaat gepaard met toenemende zichtbaarheid, een groeiend publiek en sterke sportieve prestaties. ▼ De prestaties van Nederlandse sporters dragen bij aan de ontwikkelingen van de vrouwensport. Nederlandse vrouwen…
Ipsos AI-monitor 2025 – we vertrouwen AI meer dan mensen
In het vierde jaarlijkse onderzoek naar de houding ten opzichte van AI zet Ipsos de schijnwerpers op hoe bedrijven en merken AI in de toekomst kunnen gebruiken – en hoe AI het vertrouwen van het publiek kan beïnvloeden. Het onderzoek – gehouden in 30 landen wereldwijd – kijkt ook naar wat we verwachten van AI:…
AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede
Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…
Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies
Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…