Onderzoek | 10 april 2025
10 april 2025

Toename AI-gebruik in marktonderzoek

Het gebruik van AI neemt toe in marktonderzoek. Van de respondenten in een onderzoek van het Market Research Institute International (MRII) zegt 62% dat ‘de meeste’ of ‘sommige’ mensen in hun team al AI gebruiken. ▼ Uit de MRII-studie, met als titel AI in Focus 2025: How market researchers are embracing and adapt to generative…

Onderzoek | 01 april 2025
01 april 2025

Geen stijgende NPS in B2B-branches

Na een kleine opleving is de groei van de NPS in B2B gestagneerd. Hij is nu +17, net als afgelopen jaar. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde. ▼ Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de…

Onderzoek | 27 maart 2025
27 maart 2025

Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel

Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel…

Onderzoek | 20 maart 2025
20 maart 2025

Werkgeluk in Nederland neemt licht af, vooral onder jongeren

Onderzoeksbureau Newcom heeft grootschalig onderzoek gedaan naar het werkgeluk in Nederland. Daaruit blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in Nederland licht zijn afgenomen sinds 2024. ▼ In een krappe arbeidsmarkt is het werkgeluk van medewerkers binnen organisaties heel belangrijk. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in…

Onderzoek | 20 maart 2025
20 maart 2025

De gevaren van datagedreven marketing

Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…

Onderzoek | 20 maart 2025
20 maart 2025

Veel cookie-twijfelaars en -weigeraars

Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren. ▼ Uit het onderzoek blijkt verder…

Onderzoek | 18 maart 2025
18 maart 2025

CSRD: nieuwe duurzaamheidsregels voor grote én kleine bedrijven

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de bedrijfswereld. Grote bedrijven moeten voortaan laten zien hoe duurzaam ze werken, en dat heeft ook gevolgen voor kleinere bedrijven. Dat komt door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). ▼ Wat betekent de CRSD? Kort gezegd: grote bedrijven moeten rapporteren over hun impact op mens en milieu, en daarbij ook kijken naar hun leveranciers….

Onderzoek | 13 maart 2025
13 maart 2025

Nederlanders besteden €7,6 miljard aan gezond leven

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal €7,6 miljard aan een gezonde leefstijl. Het meeste geld gaat naar sportlidmaatschappen. Ruim drie op de tien (31%) Nederlanders doen aan fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor 2024, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders. ▼ Nederlanders geven jaarlijks €7,6 miljard uit aan een gezonde leefstijl….

Onderzoek | 06 maart 2025
06 maart 2025

Impact data & analytics vaak niet te meten

Dertig procent van de zogeheten Chief Data and Analytics Officers (CDAO’s) zegt dat het niet mogelijk is om de impact van data, analytics en AI op de bedrijfsresultaten vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. ▼ De cijfers komen uit de Chief Data & Analytics Officer Agenda Survey van Gartner die werd gehouden…

Onderzoek | 04 maart 2025
04 maart 2025

Helft Nederlanders wantrouwt Amerikaanse apps

Ruim de helft van de Nederlanders (57%) heeft geen vertrouwen meer in apps en socialmediaplatformen als Facebook, WhatsApp en Instagram als gevolg van de politieke situatie in Amerika. Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Conclusion Mission Critical onder 1000 Nederlanders. ▼ Naast de zorg om de politieke ontwikkelingen, zegt 55% geen gebruik meer te willen…

Onderzoek | 27 februari 2025
27 februari 2025

Marketeers willen meer AI én meer persoonlijke content

Marketeers willen meer gebruikmaken van AI en automatisering en tegelijk content maken die veel meer merkeigen is en klanten persoonlijker aanspreekt. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025. Voor Nederlandse marketeers is integratie van AI in hun marketingstrategie het belangrijkste doel voor 2025, gevolgd door het vergroten van klantbetrokkenheid. ▼ Een…

Onderzoek | 20 februari 2025
20 februari 2025

Grip op data en AI in B2B – datagedreven werken breed gedragen

Commerciële Nederlandse B2B-organisaties staan voor een grote uitdaging: hoe zet je data en analytics strategisch in voor betere beslissingen? Data-consultancybureau Digital Power deed er onderzoek naar en legde de resultaten vast in een rapport. ▼ De key takeaways uit dit onderzoek zijn: * Het belang van datagedreven werken wordt breed ingezien. * B2B-bedrijven zijn positief…

Ook de laatste bytes ontvangen?