AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur
Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…
Booking.com in Top 100 waardevolste merken
Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…
Nepnieuws en desinformatie een wereldwijd probleem
Meer dan 80% van de volwassenen in 35 landen vindt dat nepnieuws en desinformatie een probleem vormen, en 59% ziet het zelfs als een groot probleem. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Het onderzoek zegt ook: hoe groter de bezorgdheid over nepnieuws, hoe minder mensen tevreden zijn met de democratische waarden in…
Jongeren en welzijn – geen match
Jongeren gedijen wereldwijd niet meer zo goed als vroeger, zo blijkt uit de Global Flourishing Study, een onderzoek onder 200.000 mensen in 22 landen. Jongeren tussen 18 en 29 jaar ervaren niet langer een hoog niveau van welzijn en geluk. Dat kan zich pas weer herstellen rond het 50ste levensjaar. ▼ Jongeren, je gelukkig voelen…
Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op
De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar. ▼ In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie
AI bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in het dagelijkse werk. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de organisaties geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer? ▼ De adoptie…
Wat denken we over klimaatverandering? En wie moet wat doen?
Ipsos publiceerde afgelopen week het People and Climate Change-rapport over risico’s van de klimaatcrisis en de vraag waar de verantwoordelijkheid ligt. Voor ESG (sustainable development goals), zegt het rapport, is het zowel de slechtste als de beste tijd. Ipsos deed er wereldwijd onderzoek naar. ▼ De slechtste tijden voor ESG verwijzen naar het niet halen…
Slechts 17% van bedrijven klaar voor Data Act-wetgeving
Nederlandse bedrijven zijn slecht voorbereid op de komst van de Data Act, de Europese wet die data-uitwisseling binnen de EU moet verbeteren. Slechts 17% van de organisaties heeft de interne processen al aangepast. De wet wordt op 12 september a.s. van kracht, maar 40% van de leidinggevenden weet niet wat de nieuwe wet inhoudt. Dit…
AI – twijfel over nut maar ook groot geloof in de toekomst
Sinds 2022 onderzoekt Stanford’s AI Index de ontwikkeling van AI en de manier waarop we tegen AI aankijken. In dat laatste zit ook wat tweeslachtigheid: niet overal wordt het nut van AI gezien, maar tegelijkertijd is er een groot geloof in de toekomstige kracht van AI. ▼ De Stanford’s AI Index is gebaseerd op een…
Kloof management en medewerkers groeit
De beleving van werkend Nederland is op enkele vlakken vooruitgegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Mede omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch daalt het enthousiasme over de werkgever. ▼ De employee Net Promoter Score (eNPS), de graadmeter voor ‘medewerkers-enthousiasme’, zakte naar +3….
Booking.com blijft het waardevolste merk van Nederland
De toegenomen koopkracht van de consument heeft eraan bijgedragen dat de totale waarde van de waardevolste merken in Nederland het afgelopen jaar met 19% is gestegen, zo blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die…
Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk
De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…