Naast DeMedia100 is ook DeMarketing100 bekend gemaakt

Door Jan Roekens | 09-12-2019

Onlangs is de DeMedia100 bekendgemaakt; de jaarlijkse lijst van de honderd invloedrijkste mensen in de Nederlandse media, net als acht deellijsten, waarvan DeMarketing100 en DeProducenten50 dit jaar voor het eerst uitkwamen. DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek dat wordt uitgevoerd door MediaTest.


Nieuwkomers

DeMedia100 2020 telt 28 nieuwe namen, een ongekend hoog aantal, wat de grote dynamiek in de media weerspiegelt. In de lijst van 2019 stonden 17 nieuwe namen. In 2019 heeft een flink aantal mensen een andere positie gekregen of de mediawereld helemaal verlaten. Onder hen verschillende mensen bij met hoge noteringen in DeMedia100 en de deellijsten. Edwin Evers (nummer 10 in DeMedia100 en nummer 1 in DeRadio50) ging weg bij Radio 538 voor een sabbatical; misschien stopt hij wel helemaal met radio. NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch (nummer 23 in DeMedia100 en nummer 2 in de DeDagbladen50) werd uitgever in Ierland. Diederik Breijer (nummer 27 in DeMedia100 en nummer 3 in DeMediabureau50), verliet IPG Mediabrands om een eigen bedrijf te gaan opbouwen. Twan Huys (36) en Albert Verlinde (75) verloren hun televisiepodium. Simon Neefjes (nummer 98 in DeMedia100 en nummer 2 in DeRecamebureau50) verliet het reclamevak en werd investeerder. TMG-CEO Marc van Geel (nummer 47 in DeMedia100 en nummer 8 in DeDagbladen50) ging met Peter Vandermeersch mee naar Ierland.

Hoogste binnenkomer op plaats 6 is Beau van Erven Doren. De man die al vaak in de televisiegoot lag, kroop daar steeds weer uit en is nu tot grote hoogten gestegen. Hij won in 2018 de Gouden Televizier-Ring en in 2019 de Televizier-Ster Presentator. Kreeg in 2019 zijn eigen talkshow Beau. De kijkcijfers vielen niet altijd mee maar Beau is geliefd in het vak en hem wordt veel invloed toegedicht, meer nog dan RTL-collega’s Chantal Janzen (9), Sven Sauvé (10) en Peter van der Vorst (11). Beau laat, als het om invloed gaat, zelfs Matthijs van Nieuwkerk (7) en Jeroen Pauw (11) achter zich, maar moet wel Eva Jinek (3) voor laten gaan.

Peter van der Vorst komt nieuw binnen op 12. Sinds maart 2019 is hij content- en marketingdirecteur bij RTL. Hij wordt eindverantwoordelijk voor alle vormen van content op de zenders en digitale consumentenplatforms van RTL, zoals RTL XL en Videoland. Onder zijn verantwoordelijkheid valt ook de marketing van de content. Daarmee is Peter van der Vorst de opvolger van programmadirecteur Erland Galjaard, die in mei 2018 na 21 jaar RTL verliet en inmiddels is geland bij Talpa Network. Erland Galjaard komt daarmee na een jaar afwezigheid DeMedia100 opnieuw binnen, op plaats 35.

De ster van Angela de Jong, televisierecensent bij AD (DPG Media) rijst razendsnel. In toenemende mate betekent haar goed- of afkeuring dat programma’s worden gemaakt of gebroken. Zij won in 2017 het programma De Slimste Mens, voor wie dat belangrijk vindt: als eerste vrouw. Angela komt DeMedia100 binnenstormen op plaats 15.

Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck werd de Slimste Mens in seizoen 2018. Hij komt DeMedia100 dit jaar binnen op plaats 32.

Andere nieuwe binnenkomers op hoge posities zijn Onno Seelen, COO bij IPG Mediabrands (46), Giel de Winter van StukTV – Talpa Network (48), Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie bij Talpa Network (52) en Andrea Huijssoon, mediamanager bij Heineken (53).

Top tien

John de Mol, oprichter en eigenaar van Talpa Network staat voor het negende jaar op rij – alle edities van DeMedia100 dus – op plaats 1. Twee jaar geleden werd hij bijna van zijn troon gestoten door een ontketende Arjen Lubach – ook dit jaar weer de nummer 2 – maar dit jaar is het verschil in scores tussen de nummer 1 en 2, net als afgelopen jaar, aanzienlijk – bijna een factor twee. Wellicht geen verrassing gezien de voortvarendheid waarmee Talpa Network sinds de lancering in november 2017 opereert. Inmiddels is Talpa Network met 17 noteringen hofleverancier van DeMedia100.

Linda de Mol (van RTL naar Talpa Network) en Eva Jinek (van NPO naar RTL) staan in 2019 op nummer 1 en 2 van de lijst van Mediatransfers van het Jaar. In DeMedia100 staan ze ook dit jaar op nummer 3 en 4 maar dan in omgekeerde volgorde: Eva Jinek ging van 4 naar 3, Linda de Mol van 3 naar 4.

Christian van Thillo blijft op plaats 5 staan. Zijn bedrijf veranderde de naam van Persgroep in DPG Media. Zijn positie op nummer 1 in DeNieuwsmedia50 onderstreept zijn prominente rol in de Nederlandse media.

Beau van Erven Dorens is op plaats 6 de hoogte genoteerde nieuwkomer. Gevolg is dat Matthijs van Nieuwkerk (7) en Talpa Network CEO Peter de Mönnink (8) een plaats zijn gezakt.

Chantal Janzen is na het vertrek van Linda de Mol de koningin van RTL, ze springt over Sven Sauvé heen de top tien binnen, stijgt van 12 naar 9.

RTL CEO Sven Sauvé complementeert de top tien. Hij stijgt dit jaar één plaats.

Stijgers

Ieder jaar zijn er weer mensen in DeMedia100 die als een komeet omhoog schieten.

Grootste stijger dit jaar is de vrouw die gezien haar nummer 93-positie van vorig jaar ook veel opwaarts potentieel had: Mindshare CEO Atva van Zanten steeg 67 plekken naar plaats 26. In juli 2018 volgde zij de naar Talpa Network vertrokken Ruud de Langen op, tot dan toe de nummer 1 in DeMediabureau50. Bij This Year Next Year 2018 sprak presentator Maiko Valentijn zijn bewondering uit voor Atva, die volgens hem grote schoenen had te vullen. De korte tijd die er was tot aan het onderzoek voor DeMedia100 2019 – in september – zorgde voor een bescheiden binnenkomst in DeMedia100, gevolgd door een reuzensprong dit jaar. In DeMediabureau50 stijgt Atva van Zanten dit jaar van plaats 12 naar plaats 3.

Lauren van de Heijden maakt ook een enorme sprong. 2019 was in verschillende opzichten zijn jaar. Eén van de hoogtepunten was op 24 april, toen hij werd uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar. Lauren stijgt van plaats 57 naar plaats 17.

Ook 40 plaatsen winst zijn er voor Gérard Ghazarian, CEO van Candid Group. Na eerdere overnames van Stroom, M2Media en Digital Agency Group neemt Candid Group in 2019 ook XXS Amsterdam en Daily Dialogues over. Gérard maakt een sprong van plaats 64 naar plaats 24.

Julius Minnaar, CEO van Dentsu Aegis, gaat ook razendsnel omhoog, hij klimt van 99 naar plaats 63.

Er zijn 30 plaatsen winst voor Pablo van den Berg (Yune), 24 voor Johan Derksen (Talpa Network), 16 plaatsen winst voor influencer Nienke Plas, 14 plaatsen winst voor MediaCom-CEO Maiko Valentijn, 13 plaatsen winst voor Dave Minneboo (Qmusic) en 11 plaatsen winst voor NDC Mediagroep-CEO Pier Baarsma.

Bedrijven

DeMedia100 2020 wordt voor de helft – 50 posities – gevuld door zes mediabedrijven. De zes grootste bedrijven hadden vorig jaar 52 posities. Dat betekent dat per saldo de trend van consolidatie niet doorzet.

In de 2018 editie waren er zeven bedrijven nodig voor de helft (51 posities), het jaar daarvoor waren acht bedrijven nodig voor de helft (49 posities).

De verhoudingen zijn wel anders geworden. Met name de razendsnelle opmars van Talpa Network als dé dominante mediapartij in Nederland valt op. Vaak wordt Talpa Network geassocieerd met televisie en hoewel de televisie-operatie van Talpa Network inderdaad groot is, is het bedrijf ook een grote speler in radio, online en – na de overname van LINDA. in 2019 – ook in tijdschriften.

In de 2017- en 2018-edities van DeMedia100 was NPO met respectievelijk veertien en elf mensen hofleverancier voor de lijst; in de 2019-editie was dat Talpa Network met twaalf namen. In de 2020-editie staat Talpa Network met zeventien mensen, gevolgd door DPG Media (negen namen), NPO (zeven namen), RTL en GroupM (beide zes namen), IPG Mediabrands en Sanoma (beide vijf namen) en Mediahuis (vier namen).

Vrouwen in de media

Interessant van DeMedia100 is dat je door de jaren heen verschillende trends kunt zien, bijvoorbeeld op gebied van diversiteit. In DeMedia100 van 2014 stonden vijftien vrouwen, de jaren erna respectievelijk twintig, 24, 22, 23 en 26. In de editie van 2020 staat een recordaantal van dertig vrouwen. Aan de deellijsten is goed te zien dat vrouwen niet in alle onderdelen van de media even goed zijn vertegenwoordigd. In DeTijdschriften50 staan 34 vrouwen, in DeInfluencer50 staan dertig vrouwen, in DeRadio50 vier.

Dit jaar zijn nieuwe vrouwen in de lijst Angela de Jong (15), Carolien van ’t Hek (73), Ana Henriques (76), Karin Swerink (90), Joyce Nieuwenhuijs (93), Yvonne Prins (94), Monique Pennings (95), Denise Noordermeer (97), Saskia Caelen (99) en Yvette Belt-Beekman (100). De invloedrijkste vrouwen in de Nederlandse mediawereld zijn Eva Jinek (3), Linda de Mol (4) en Chantal Janzen (9).

Hoe komt DeMedia100 tot stand?

Jaarlijks worden driehonderd mensen genomineerd voor DeMedia100. De tweehonderd mensen met de hoogste scores van het jaar ervoor worden automatisch doorgenomineerd, tenzij ze hun positie hebben verlaten of er andere valide redenen zijn om iemand niet door te nomineren. Er is derhalve plek voor maximaal honderd nieuwe genomineerden. Deze worden geselecteerd op basis van voordrachten. De voordrachten komen binnen via twee kanalen. Iedereen mag het hele jaar door mensen voordragen. Daarnaast vragen wij ieder jaar aan de mensen die meedoen aan het onderzoek welke namen ze op de nominatielijst missen. De mensen die het meest worden voorgedragen en die de meest relevante motivaties krijgen, worden genomineerd.

Criteria zijn dat het moet gaan om mensen die het mediavak vooruit helpen, innovatie stimuleren, mensen die zichtbaar zijn, hun mening geven en bijdragen aan het debat over de ontwikkeling van media. De genomineerden hoeven niet Nederlands te zijn, maar moeten zich wel in de Nederlandse media manifesteren.

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 40.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd. Een recordaantal van 1300 mensen heeft het onderzoek meegedaan. Zij hebben uit de lijst met driehonderd genomineerden tien mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten.

De nummer 1 krijgt 10 punten, de nummer 2 krijgt 9 punten en zo verder. Iedere deelnemer aan het onderzoek geeft derhalve 55 punten. Dat maakt een totaal van 1300 x 55 = 71.500 punten. De nummer 1 John de Mol kreeg 4639 punten, de nummer 2 Arjen Lubach 2412 punten en nummer 3 Eva Jinek 2231 punten. Nummer 100 Yvette Belt-Beekman kreeg 155 punten.

De volledige lijst staat op www.demedia100.nl

Marketing100

Andrea Huijssoon, Media Manager Nederland bij Heineken, is de meest invloedrijke marketeer in Nederland. Zij staat op nummer 1 in de eerste edtie van DeMarketing100.

Top 10
1 | Andrea Huijssoon, Media Manager Nederland bij Heineken
2 | Ana Henriques, Manager Branding & Campaign voor de merken TUI en Kras
3 | Harry Dekker, Media Director bij Unilever
4 | Thecla Schaeffer, Head of Marketing bij Tony’s Chocolonely
5 | Yvette Belt Beekman, Director brand & marketing communicatie bij KPN
6 | Dave Frauenfelder, VodafoneZiggo als Head of Commercial Communications
7 | Arno de Jong, CMO van de Nederlandse Loterij
8 | Johan van der Zanden, Vice President Marketing and Communications bij Albert Heijn
9 | Caroline van Turennout, Manager Marketing & Communication Europe bij Zeeman textielSupers
10| Boukje Taphoorn, Chief Marketing Officer bij Bol.com

Bron: Persbericht Nederlands Media Netwerk, 6 december 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?