Nederland gaat langzaam weer open. We mogen voorzichtig weer op reis, winkelen, naar een restaurant of een evenement. En daar maken we gebruik van. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators in samenwerking met de VU.
Dat Nederland weer open gaat is goed nieuws voor veel ondernemers. Een merk dat hier meteen mee aan de slag gaat is NS, dat een treinrit centraal zet in het creëren van waardevolle momenten met de mensen om ons heen. Maar wil de consument nog wel terug naar het ‘oude normaal’?
Volgens psycholoog Jeremy Dean kost het gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. En hoewel er in het begin geen sprake was van keuze en consumentengedrag gedwongen aangepast moest worden, zijn sommige gedragingen inmiddels gewoonte geworden. Het wordt de komende maanden dan ook extra interessant om dit gedrag te volgen, om zo te ontdekken welke van de nieuwe gewoontes een vaste plek hebben veroverd in het consumentengedrag.
Tijdens de harde lockdowns, waarin aangeraden werd zoveel mogelijk thuis te blijven, ontsproten online alternatieven voor veel activiteiten die normaal gesproken offline plaatsvinden. Nu verschuiven sommige activiteiten langzaam weer naar offline. Denk daarbij aan contact met vrienden en familie van buiten het huishouden (offline: 25% week 13, 40% week 33) en het bezoeken van evenementen (offline: 41% week 13, 62% week 33). Voor andere activiteiten blijft online een belangrijke rol spelen, zoals voor de categorie ‘mezelf vermaken’ (online: 23% week 13, 22% week 33) en persoonlijke ontwikkeling (online: 43% week 13, 34% week 33).
Een opvallend patroon is te herkennen in de categorie huis- en tuinaccessoires. Het percentage consumenten dat de afgelopen weken geld heeft uitgegeven aan huis- en tuinaccessoires is gedaald van 24% in week 13 tot 15% in week 33. Het lijkt er nu op dat deze trend van tijdelijke aard was. Wanneer we wel huis- en tuinaccessoires aanschaffen, doen we dit – vergeleken met week 13 – ook steeds meer offline (+10%). Waar wel meer consumenten geld aan uitgeven is mode (27% in week 13 vs 36% in week 33). Ook de aanschaf van mode doen we steeds vaker offline (+12% vergeleken met week 13). Al blijft zo’n 20-25% van de Nederlanders nog steeds voornamelijk online kleding en schoenen kopen.