Hoe komt het toch dat veel bedrijven nog steeds met de basics bezig zijn? Het goed implementeren van tools, het verzamelen van de juiste data, datakwaliteit en afdelingen op één lijn krijgen qua tools en het gebruik ervan. Doen we nu eigenlijk wel wat met alle data die we verzamelen of blijven we maar verzamelen?
Frans Appels, Netprofiler, vertelt dat zij er als eerste voor zorgen dat er in het bedrijf gewerkt wordt via één tag management oplossing. In grote bedrijven zie je namelijk vaak dat er met veel verschillende tools wordt gewerkt doordat afdelingen veel vrijheid hebben gekregen.
Simon Vreeman, VanMoof, ziet gelukkig wel een verschuiving. Een paar jaar geleden zag je nog veel sessies, bij bijvoorbeeld MeasureCamp, over de basis en het meetbaar maken van. Nu zie je steeds meer sessies over het gebruik van deze data en wat je er allemaal mee kunt doen. Ook in combinatie met data science, BI, AI.
Maar we moeten ons ook niet blind staren op het verzamelen van de perfecte data want die is er namelijk niet. Er zal altijd een foutmarge blijven. Geen enkele analist krijgt zijn of haar data waterdicht. Als we hier teveel in blijven hangen gaan we nooit leuke en interessante dingen met onze data doen. We moeten wel gewoon een keer beginnen en accepteren dat onze data misschien niet helemaal waterdicht is maar goed genoeg is.
Bekijk de gehele podcast van Frans Appels en Simon Vreeman op het Digital Analytics Congres 2019