De employee journey experience van werkend Nederland is in 2021 sterk beïnvloed door corona en de maatregelen. Zo hebben medewerkers vaker dan ooit online moeten werken en werden er beduidend minder woon-werkverkeerkilometers afgelegd. Maar ook bij het zoeken en vinden van een nieuwe baan heeft digitaal solliciteren en vervolgens online kennismaken met de nieuwe werkgever een vlucht genomen. Dat blijkt uit de whitepaper Employee Journey Experience 2021 van Integron.
Eerder medewerkerbelevingsonderzoek van dit jaar liet al zien dat werkend Nederland in deze coronatijd meer dan ooit verbonden is met de werkgever. Organisaties deden ook meer moeite om de betrokkenheid en verbondenheid in stand te houden. Het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee Net Promoter Score, steeg van -3 in 2020 naar +12 in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst sinds jaren meer promoters (enthousiaste medewerkers) dan detractors (minder of niet-enthousiaste medewerkers/criticasters) zijn. Over de gehele linie ligt de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse medewerkers op een 7,4. Dat was vorig jaar nog een 7,1.
Arbeidsvoorwaarden belangrijker
Bij de overstap naar een nieuwe werkgever spelen arbeidsvoorwaarden een belangrijkere rol in vergelijking met vorig jaar. In 2020 stonden deze voorwaarden op plek 4 om van baan te switchen. Nu is het de belangrijkste drijfveer waarom medewerkers kiezen voor een nieuwe werkgever. Dit lijkt hand in hand te gaan met het economisch herstel in Nederland.
Werkplezier
Hoewel werkend Nederland meer tevreden is, ligt er voor organisaties nog steeds een belangrijke taak om te zorgen voor werkplezier en goede arbeidsvoorwaarden. Zo zegt 1 op de 3 medewerkers dat de vorige werkgever hen had kunnen behouden. Slechts 11% van de medewerkers zou de vorige werkgever aanbevelen (10% in 2020), dus amper 1 op de 10. Daarnaast ervaart iets minder dan eenderde (32%) een goed offboardingsproces.