Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie.
De EDPB schreef de verklaring omdat er nieuwe Europese wetten in de maak zijn. Het gaat om de Digital Services Act (DSA), de Digital Markets Act (DMA), de Data Governance Act (DGA) en de Artificial Intelligence Regulation (AIR).
De EDPB zegt dat de wetsvoorstellen op drie punten niet kloppen. Allereerst beschermen deze wetten de rechten van burgers niet genoeg. Ook zijn de wetsvoorstellen op sommige punten in tegenspraak met bestaande wetten, zoals de AVG. Tot slot is het toezicht op deze wetsvoorstellen niet goed geregeld. De wetten beschermen persoonsgegevens van Europeanen dus onvoldoende en zijn niet effectief genoeg.
Striktere regels
De privacytoezichthouders willen in de DSA striktere regels voor gepersonaliseerde advertenties en uiteindelijk een verbod op dit soort advertenties. Die zijn gebaseerd op de ingrijpendste vormen van online volgen van mensen, bijvoorbeeld met tracking cookies. De EDPB wil dat het op deze manier volgen van mensen in het geheel verboden wordt.
Gezichtsherkenning
Daarnaast pleit de EDPB nogmaals voor een verbod op gezichtsherkenning en andere real-time biometrie in de openbare ruimte, en voor een verbod op AI-systemen die mensen indelen op basis van etniciteit, geslacht, seksualiteit of politieke voorkeur.
Onduidelijkheid
De vier wetsvoorstellen kunnen ook voor onduidelijkheid zorgen bij bedrijven en overheden. Aan de ene kant omdat ze op sommige punten niet op één lijn zitten met bestaande wetgeving, zoals de AVG. Aan de andere kant omdat de wetten niet duidelijk maken welke toezichthouders nu precies bevoegd zijn om te handhaven op deze wetten.