Hoe zorg je nu voor draagvlak voor analytics? En wie maak je verantwoordelijk voor welke taak? Dennise Yeh ging uitgebreid in op de uitdagingen om een analytics organisatie in te richten. Gerard Rathenau vond het super interessant en persoonlijk het leukste onderwerp bij het Digital Analytics Congres 2019 en schreef er een samenvatting over.
Door Gerard Rathenau
Een moeilijke taak om collega’s die niet dol zijn op cijfers warm te maken voor de meerwaarde van Analytics. Zij gaf het belang aan van impact en je doel. Denk dus niet puur vanuit de technologische mogelijkheden. Maar vooral de koppeling tussen technologie/Analytics en je bedrijfsdoelstellingen/strategie.
Daarom adviseert zij deel te nemen aan cross functionele teams. Je dient samen te werken met andere disciplines om impact te hebben. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Je dient als interne/externe Analytics consultant goed de bedrijfsstrategie te kennen. Anders zal je nooit impact hebben met je analyses. Hoe goed deze ook zijn.
Zij adviseert daarnaast om kritisch te kijken naar je sterke/zwakke punten binnen je Analytics organisatie. Welke type specialisten heb je nodig om een meerwaarde te zijn voor je collega’s? Bepaal vervolgens welke Analytics collega’s zorgen voor het draagvlak binnen je organisaties.
Zij noemt hierbij celebrity, macro en micro beïnvloeders. Dennise noemde hierbij zelf het voorbeeld van Beyoncé als celebrity beïnvloeder. Niet heel erg concreet natuurlijk. Ik denk zelf dat ze hiermee bedoelt dat je als Analytics lead/manager de kar dient te trekken. Maar dat je Analytics collega’s natuurlijk niet achter dienen te blijven.
Ik zit zelf vaak met de vraag hoe je Analytics en/of marketeers dient te koppelen aan tactische & strategische doelen. Dennise gaf hierbij als suggestie om hier vóóraf een keuze in te maken. Daarom is je werving & selectie van Analytics specialisten ook zo belangrijk!
Toevoeging van mij: houd rekening met de leiderschapsstijl van je directeur. Mijn ervaring is dat directeuren je kunnen aanvallen op basis van je analyses. Of je gewoon botweg negeren. Denk aan een Donald Trump-type.
Aan de andere kant, heb je ook directeuren die juist heel nieuwsgierig zijn naar je bevindingen. Denk aan het type Emmanuel Macron. Dit type leider moet je omarmen. Deze wil jou belangrijk maken. Met de aanvaller zou ik voorzichtig omgaan. Net als het negerende-type. Ze zullen nooit enthousiast worden van Google Analytics, maar door rekening te houden met hun wensen kun je wellicht toch de impact naar een hoger niveau tillen.
Haar gehele presentatie en die van alle andere sprekers zijn hier te vinden: https://www.digitalanalyticscongres.nl/presentaties
Lees zijn samenvatting over het hele congres: https://www.linkedin.com/pulse/digital-analytics-congres-2019-hoe-staat-ervoor-gerard-rathenau/