Prolet Miteva, sr. productmanager analytics bij Autodesk, was één van de keynotes op het Digital Analytics Congres 2019. Ze sprak over een onderwerp dat haar al heel lang aan het hart ligt: het ‘ver-producten’ van analytics.
Dat is een cruciale volgende stap voor alle praktijkmensen, vertelt ze, en een die je werk kan transformeren. Ze nam ons mee in het aanpassen van onze manier van denken: het beschouwen van analytics als product.
“Misschien ben je daar wel dichterbij dan je denkt.”
Het product proces
Als digital analist ben je vaak bezig met problemen en vraagstukken vanuit de business met als einddoel om de business te helpen met optimaliseren, groeien, innoveren. De ene keer creëer je een KPI dashboard voor je manager, de andere keer maak je een deepdive analyse rapport voor het SEA-team en weer een andere keer zet je samen met de optimalisatie specialist een aantal A/B-testen op om de impact van veranderingen te analyseren. Tot nu toe zien veel analisten en hun managers dit soort werkzaamheden als een project. Daar moeten we mee ophouden. Je levert geen project op maar een product. Je klanten zitten namelijk overal, ook intern heb je klanten en daar maak je mooie producten voor.
Conceive
Begrijp het vraagstuk/probleem heel goed en snap wat dit precies voor de business kan betekenen.
Plan
Hoe ga je het aanpakken? Wat voor product ga je uiteindelijk opleveren?
Hoe kunnen we het probleem oplossen en dit omzetten naar een product?
Develop
Voer je plan uit.
Qualify
Test het. Kijk of je aan alles gedacht hebt. Of het begrijpelijk is voor je doelgroep/je klant. Of het allemaal goed werkt. Is het ‘hufterproof’?
Launch
Zet het live voor je klant. Geef je klanten toegang.
Laat je product zien en presenteer het aan je klant.
Hier houdt een analist vaak op. Het zit erop, je hebt iets opgeleverd en je gaat verder met je volgende ‘project’. Maar Frans Bauer lanceert ook niet even in 1 dag zijn nieuwe CD. Hij gaat de komende maanden het hele land door om dat ding te presenteren.
Blijf je product tonen en wel in de gehele organisatie. Analisten zijn vaak veel te bescheiden en pronken niet zo snel met hun oplevering, hun product. Maar je helpt er de organisatie juist mee als je het wel doet. Andere afdelingen kunnen bijvoorbeeld inspiratie of kennis krijgen door jouw product. Presenteer het bijvoorbeeld tijdens de borrel en krijg het gesprek op gang.
Maximize
Wat ook niet vaak gebeurt is het analyseren van je analytics product. Zet analytics op je analytics en verzamel data over het gebruik van je product en vraag om feedback. Controleer hoe vaak ze je dashboard gebruiken. Check of er nog vragen of opmerkingen zijn van je klanten. Kijk hoe ze jouw resultaten gebruiken. Je product kan altijd beter zodat je klant het nog meer en beter kan inzetten in de organisatie.
Retire
Houd je product in de gaten en blijf kijken of het nog levensvatbaar is. Wordt het nog wel gebruikt? Een leuk testje is altijd om de toegang naar een dashboard even stil te leggen en om dan te zien of iemand dit komt melden. Geen reacties? Dan is het tijd om het product stil te leggen. Soms moet je dingen loslaten, het gaat nu eenmaal om innovatie. Zie het als een nieuw begin om weer een ander mooi product te gaan lanceren.
Door Amanda van der Linden, Conversie optimalisatie specialist, oktober 2019