De MOA Profgroep Data Science houdt op 18 februari een digitale Talk met als thema ‘Praten met apparaten’. De Talk wordt gegeven door professor Piek Vossen. De Talk bijwonen? Dat kan – gratis! Schrijf je hier in.
In de Talk neemt professor Piek Vossen je mee in de wereld van een communicerende robot met de naam Leolani, wat zoiets betekent als ‘voice of an angel’ in het Hawaïaans. Leolani leert door communicatie en slaat alles op in haar brein. Ze bouwt daarmee een persoonlijke band met je op en gebruikt die band om je beter te begrijpen en van dienst te zijn. De informatie die je geeft aan Leolani leiden tot gedachten over nieuwe woorden die ze niet kent, nieuwe informatie, onzekerheid, tegenstrijdigheden en analogieën. Ze gebruikt die gedachten om pro-actief met jou of anderen in contact te treden en haar kennis aan te vullen of te verbeteren.
Ook robots maken fouten
Nu robots steeds vaker voorkomen in verschillende omgevingen voor klantenondersteuning, wordt het steeds belangrijker dat ze de nuances van menselijke communicatie en respons begrijpen. We zullen binnenkort robots zien in verschillende rollen, zoals informatiegidsen in winkelcentra, conciërges in slimme omgevingen, assisterende deskconsulenten en bedieningsrobots in restaurants.
Omdat mensen vaak denken dat robots op mensen lijken, moeten robots detecteren wanneer er een misverstand is en verschillen verklaren. Machines moeten nog veel leren over de wereld, maar ook over ons, de mensen die ze dienen. Door middel van communicatie via taal kan een robot feedback krijgen en efficiënt leren van mensen, net zoals kinderen niet alleen door ervaring leren, maar ook door instructies.
Emotionele AI-technologie
Even een stapje terug: veel journey mapping-projecten voor het in kaart brengen van klantreizen richten zich op de processen en touchpoints, maar slagen er niet in de emoties vast te leggen die klanten tijdens hun reis voelen. Het in kaart brengen van de klantreis is een van de belangrijkste tools geworden voor klantgerichte organisaties van vandaag. In veel gevallen missen de journey maps zelf een belangrijk element – een element dat de ROI naar een nog hoger niveau kan tillen. Dat element is emotie, een essentieel onderdeel van de menselijke besluitvorming. We nemen beslissingen op basis van emoties en dan rationaliseren we die later.
Stappen we weer terug naar de robots: die moeten klanten begrijpen om te weten hoe ze op de juiste manier moeten reageren zonder de klantervaring negatief te beïnvloeden. Een benadering die meerdere expressies leest, zal leiden tot betere menselijke robotinteracties en zelfs nieuwe kansen creëren voor klantervaringen, waardoor de algehele merkrelatie wordt verbeterd. Omdat productaankopen zo nauw zijn verbonden aan emotie, heeft marketing en CX emotionele AI-technologie nodig om de feedback van het publiek op commercials en in advertenties te bepalen om de ware reactie op producten en diensten te begrijpen.
Emotion Analytics-technologie en robots beloven daarom ook fascinerende nieuwe soorten gegevens te leveren, die we in de loop van de tijd zullen moeten leren gebruiken en verfijnen.
Inschrijven kan nu!
De digitale Data Science Talk is op vrijdag 18 februari van 15.30 tot 17.00 uur en wordt gegeven door Piek Vossen en Theo van der Steen, directeur Underlined. Schrijf je nu in:
Data Science Talk: Praten met apparaten-Online sessies – MOA Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics
Over Piek Vossen
Piek Vossen is hoogleraar Computationele Lexicologie aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit van Amsterdam. In 2013, ontving hij de Spinozapremie voor zijn baanbrekend onderzoek. Met die premie heeft hij de onderzoeksgroep Computational Linguistics and Text Mining Lab (CLTL) opgezet, waarin 20 wetenschappers onderzoek doen naar AI-systemen die taal kunnen begrijpen en gebruiken.