Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag. Ruim 1,9 miljoen werkende forenzen gaan structureel ander reisgedrag vertonen. Zij willen meer dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Dat blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom.
Nu het thuiswerkadvies is vervallen, is een groot deel van de forensen allerminst van plan weer structureel naar het werk te reizen. Vooral de OV-Forens is meer geneigd om thuis te werken. Maar ook van de autoforensen zegt liefst 22% dat men volledig vanuit huis wil blijven werken. Daarnaast geeft een derde van de autoforenzen aan dat men deels thuis wil blijven werken. Omgerekend gaat het om 370.000 automobilisten. Daarnaast zijn er nog eens ruim 1,2 miljoen automobilisten die minder frequent reizen dan voor de pandemie.
Opvallend is dat bij de treinforenzen de cijfers sterk afwijken. Van hen zegt 67% aan dat men (deels) thuis wil blijven werken. In totaal gaat het om 200.000 treinforenzen die structureel ander gedrag gaan vertonen in de komende jaren.
Tegelijkertijd is in de afgelopen twee jaar het gebruik van deelvervoer verdubbeld. Zo’n 1,4 miljoen mensen gebruiken wel eens een deelfiets. Ook is de deelauto in gebruik verdubbeld tot 1,1 miljoen mensen die ‘m wel eens gebruiken. De groep die dat doet is over het algemeen jong (tot 35 jaar), werkend, hoogopgeleid en woonachtig in stedelijk gebied.