Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met haar onderzoekspartners Ipsos en Kantar besloten de lancering van het nieuwe luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Deze extra tijd stelt de onderzoeksbureaus in de gelegenheid om een volledig panel op te bouwen. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van robuuste luistercijfers.
Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van TV, radio en online media voedt. Het panel, dat bestaat uit 3.500 personen, wordt uitgerust met de Ipsos’ MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.
De werving vindt voor het grootste deel plaats binnen de beschikbare access panels van Ipsos en Kantar. Om de opbouw van het panel te versnellen, worden extra wervingsbronnen en -technieken ingezet om het panel te werven, te balanceren en te behouden.
MediaCell+ app
Het nieuwe luisteronderzoek is gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet. Kantar draagt zorg voor de werving van panelleden. De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen een aanvulling zijn op de kijkcijfers.
Het aantal actieve panelleden is al groot genoeg om alle inhoudelijke voorbereidingen te treffen die ook nodig zijn om te komen tot nieuwe luistercijfers. Er wordt inmiddels schaduw gedraaid en de eerste data worden geanalyseerd. Wanneer het nieuwe NMO Multimedia Panel volledig en stabiel is, zal de transitie naar de nieuwe currency gemaakt kunnen worden.
Bron: NLO/BM