Mindshare wint gouden AMMA met Podcast Programmatic Planningstool

Door Jan Roekens | 31-05-2022

Mindshare heeft met de Podcast Programmatic Planningstool bij de MWG AMMA uitreiking van 19 mei jl. een gouden AMMA in de wacht weten te slepen in de categorie beste research. De tool moet helpen om het snel groeiende medium podcast een volwaardige plek te geven in de mediaplannen van adverteerders.

De jury beloonde Mindshare met de gouden AMMA omdat er nog relatief weinig bekend is over dit mediumtype, en vanwege de doorvertaling van de inzichten uit het onderzoek naar een praktische toepassing voor mediaplanners.

Populair

Het luisteren naar podcasts wordt steeds populairder. Er zijn echter nog geen objectieve data beschikbaar over het daadwerkelijke bereik van podcasts binnen specifieke doelgroepen en er is ook geen goede planningstool voorhanden. Hierdoor blijft de ad spend voorlopig nog ver achter op de tijd die aan het medium besteed wordt. Mindshare besloot om een objectief, grootschalig bereiksonderzoek op te zetten en een planningstool te ontwikkelen voor de inzet van podcasts. Voor het onderzoek zijn ruim 15.000 Nederlandse volwassenen ondervraagd. Dit heeft geresulteerd in een panel van 5.000 podcastluisteraars. Meer dan 100 Nederlandse podcasttitels zijn meegenomen in het onderzoek, alle van lokale publishers uit 30 verschillende genres.

Inzicht

Met dit onderzoek is er voor het eerst inzicht in het bereik en de profielen van alle top-podcasts van de grootste podcastpublishers in Nederland. Daardoor is er nu, volgens Mindshare, ook inzicht in de overlap en het additionele bereik van specifieke titels, genres en publishers. De data vormen de basis voor de Podcast Programmatic Planningstool, waarmee advertentiecampagnes binnen podcasts gepland kunnen worden op basis van achtergrondkenmerken en interesses.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?