Vorige week kwam Simone Neeling (VodafoneZiggo) aan het woord. Een van de drie genomineerden voor de MOAward voor Digital & Webanalist 2022. Vandaag stellen wij Daan Bouwmeester voor, sinds acht maanden webanalist en conversiespecialist van Swapfiets, en volgende week spreken we met Dion Westerbos (a.s.r.).
Gefeliciteerd met je nominatie!
‘Dank, ik ben er blij mee. En ik was erg verrast. Ik werk nog niet zo lang bij Swapfiets, dus het zijn oud-collega’s die me hebben aangemeld.’
Je hebt bij heel verschillende bedrijven gewerkt. Is het zoeken?
‘Ik ben begonnen als online marketeer en kwam erachter dat ik webanalyse leuker vind. Tijdens m’n studie ben ik voor mezelf begonnen met ‘Data Daan’ en ben ik bij verschillende bedrijven terechtgekomen. Van Next Closet tot Selmore. Het leuke van werken aan bureauzijde, is dat je bij verschillende bedrijfsculturen een inkijkje krijgt. Ik ben begonnen met simpele dashboards bouwen en handmatig invullen. Inmiddels is dit allemaal geautomatiseerd.’
Verschilt het veel per opdrachtgever wat je doet als het om webanalyse gaat?
‘Over het algemeen heb je binnen webanalyse eigenlijk twee takken van sport. Je bent goed in de analyse of meer technisch onderlegd en goed in het opzetten van de tracking en datastromen. Ik ben beter in het analytische stuk. Ik vind het interessant om uit te zoeken waar de kansen voor verbeteringen liggen en dat je overzicht hebt van wat er aan de hand is.’
‘Ik zie dat er steeds meer technisch specialisten in het vakgebied bijkomen’
Zie je dan ook een scheiding van die twee rollen binnen de functie van webanalist ontstaan?
‘Binnen het analyse-stuk zie je ook dat er veel dashboarding en cro is en dat daar ook een specialisatie zit. Het technische stuk is blijvend. Ik zie ook dat er steeds meer technisch specialisten in dit vakgebied bijkomen, want met nieuwe ontwikkelingen wordt het nog technischer.’
Wat doe je als webanalist bij Swapfiets?
‘Ik ben hier de eerste webanalist, dus ik ben veel aan het opzetten, voornamelijk de tracking. Langzaam starten we nu met het analyseren van de data die binnenkomt. Ik help ook bij het structureren en stroomlijnen van conversie-optimalisatie.’
Swapfiets is een abonnementsdienst voor fietsen: waar richt je je met webanalyse op?
‘Toen ik begon, was er geen zicht op wat er gebeurt op de website. Nu meten we wie er binnenkomt, hoe iemand navigeert en bedenken we hoe we dat kunnen verbeteren. En we hebben beter zicht op hoe bezoekers van bepaalde kanalen presteren.’
Waar zit de uitdaging bij Swapfiets?
‘Mijn grootste uitdaging is dat ik alles moet opzetten. Dat kost veel tijd, terwijl je eigenlijk al data wilt analyseren en met die resultaten aan de slag gaan. Daarnaast heeft Swapfiets heel grote ambities en vele initiatieven waar iedereen druk mee is. Voor de developers is tracking slechts een van de projecten waar zij aan werken.’
‘Je moet vooraf goed nadenken over de mogelijke effecten van wat je doet’
Trendonderzoek van Gartner stelt dat bedrijven die zich richten op de menselijke kant van data, succesvoller zijn dan organisaties die alleen aan technologie denken. Zie jij dat ook?
‘Het lijkt me dat je standaard naar de menselijke kant van data kijkt. Want het gaat vooral over de context: wat verzamel je precies, wat ga je ermee doen en is het ethisch verantwoord? Je moet vooraf goed nadenken over de mogelijke effecten van wat je doet.’
Is juist dat ethische stuk niet iets waar we het wel over hebben, maar waar we nog meer over moeten nadenken?
‘Je weet van tevoren niet hoe iets gaat uitpakken, dus het is best wel lastig. Ik denk dat je controles moet inbouwen. Neem het voorbeeld van Facebook dat iets had geïntroduceerd in de tijdlijn om te kijken of dat voor meer likes zou zorgen. Mensen die het zagen, bleken er juist ongelukkiger van te worden. Als je dat meet, weet je dat en kun je ermee stoppen. Ook moet je de juiste kpi’s hebben, naast de economische aspecten waar je naar kijkt. Maar over het algemeen wordt er natuurlijk op omzet gestuurd. Zo werken de meeste bedrijven nou eenmaal.’
Hoe gaat Swapfiets om met ethiek en is dat iets wat jij belangrijk vindt?
‘Swapfiets probeert een certified B-corp [keurmerk voor bedrijven op het gebied van transparantie, duurzaamheid en ethiek, red] te worden. Bij het sollicitatiegesprek dacht ik eerst dat duurzaamheid bij Swapfiets een mooi marketingverhaal was, maar een van de oprichters is er echt volledig toegewijd mee bezig. Dat maakt dat ik heel blij ben met de keuze voor dit bedrijf.’
Nu je in loondienst bent, kun je niet meer overal rondkijken. Hoe blijf je op de hoogte van wat er gebeurt in wereld van webanalyse?
‘Dat is wel een ding, want als webanalist zit je op een eilandje. Gelukkig zijn er veel fora. Zoals Measure Slack, waar honderden webanalisten zitten. Maar je moet het echt zelf opzoeken, anders kom je geen vakgenoten tegen.’
De winnaars van de MOAwards worden bekendgemaakt op 23 juni a.s. Meer informatie op www.moawards.nl