NielsenIQ en GfK gaan fuseren

Door Jan Roekens | 05-07-2022

NielsenIQ en GfK hebben de samenvoeging van de twee bedrijven aangekondigd. Binnen het samenwerkingsverband heeft de eigenaar van NielsenIW, Advent International, een meerderheidsbelang. Voorwaarden van de deal zijn nog niet bekendgemaakt.

In maart van dit jaar meldde de private equity-nieuwssite Unquote dat investeerder KKR zijn plannen om GfK te verkopen had stopgezet omdat er niet genoeg interesse was, waarbij werd opgemerkt dat ‘strategische kopers’, waaronder Kantar, NielsenIQ en de NPD Group, waren afgehaakt.

Met de voorgenomen samenwerking worden NielsenIQ’s Connect-platform en omnichannel meettechnologieën gecombineerd met het onlangs gelanceerde gfknewron-platform van GfK. Doel is een uitgebreid inzicht krijgen in de uitgaven van klanten via een ’total store read’, zodat een gedetailleerd en consistent beeld van het koopgedrag van consumenten over kanalen en categorieën heen ontstaat. De positie van GfK op het gebied van technologie en duurzame goederen, gecombineerd met de focus van Nielsen op het meten van fmcg, moet uitbreiding mogelijk maken in traditionele klantsectoren, maar ook in nieuwe marktsegmenten, zo zeggen de partners in spe.

Tweehonderd jaar ervaring

Advent, dat NielsenIQ vorig jaar overnam voor 2,7 miljard dollar, wordt meerderheidsaandeelhouder van het gecombineerde bedrijf. NIM (Nuremberg Institute for Market Decisions), dat sinds 1984 meerderheidsaandeelhouder van GfK is, blijft een van de belangrijkste aandeelhouders.

‘GfK en NielsenIQ hebben samen bijna 200 jaar ervaring. We zien de combinatie van hun complementaire sterke punten als een unieke kans die nieuwe zakelijke kansen voor beide partijen creëert. De combinatie is in het belang van de werknemers, klanten en retailpartners’, zegt Manfred Scheske, president van NIM.

Groei en innovatie

GfK-aandeelhouder KKR blijft als minderheidsaandeelhouder een rol spelen. De wereldwijde investeringsmaatschappij, die sinds 2017 bij GfK is betrokken, ondersteunde samen met NIM het bedrijf bij een uitgebreide transformatie, waarbij geavanceerde voorspellende analyses werden geïntroduceerd en organische groei werd versneld.

‘GfK is vandaag veel sterker dan vijf jaar geleden. We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking van GfK met NielsenIQ een combinatie is die GfK in staat stelt om zijn groei- en innovatietraject in een nog sneller tempo voort te zetten’, aldus Philipp Freise, Partner en Co-Head of European Private Equity bij KKR.

Bronnen: mrweb.com en businesswire.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?