Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen kondigden afgelopen week een vijfjarige overeenkomst aan waarbij Nielsen de exclusieve leverancier wordt van de cross-media monitoring voor TV, radio en digital.
Vanaf 1 januari 2023 zal Nielsen producten en diensten inzetten om inzicht te geven in de cross-mediale content en reclamecampagnes op televisie- en radiozenders in Nederland. Ook het classificeren van digitale campagnes is onderdeel van de cross-media Monitoring van Nielsen.
Sjoerd Pennekamp, directeur SKO, zegt namens NMO: ‘Onze cross-mediale ambities in Nederland zijn gebaat bij één systeem waarin alle media-content en advertenties worden gemonitord, geclassificeerd en geharmoniseerd. Uit onze tender kwam Nielsen als beste naar voren met een aanpak die future-proof is. We kijken uit naar een succesvolle samenwerking.’
Denis Rochat, Nielsen Benelux Market Leader, vult aan: ‘In een wereld met een steeds gefragmenteerder medialandschap is het complexer dan ooit om content te monitoren. Onafhankelijke, betrouwbare en innovatieve monitoring is van cruciaal belang voor media-verkopers en -inkopers om cross-mediale campagnes te analyseren. We zijn verheugd met het vertrouwen van NMO om onze langdurige samenwerking verder uit te breiden.’