Gevolgd worden door grote techbedrijven is niet nieuw. We worden voortdurend in de gaten gehouden en onze gegevens worden verzameld zonder ons medeweten of toestemming. Maar welk bedrijf verzamelt de meeste gegevens? Volgens een analyse van StockApps.com van Google, Twitter, Apple, Amazon en Facebook is dat Google. Dat verzamelt 39 datapunten van zijn gebruikers.
De ranglijst ziet er als volgt uit: Google: 39 datapunten, Twitter 24, Amazon 23, Facebook 14 en Apple 12.
In een reactie op de analyse zegt Edith Reads van StockApps.com: ‘De meeste mensen hebben niet de tijd of het geduld om het privacybeleid te lezen van een website. Dat kan soms wel enkele pagina’s lang zijn. Ook is het vrij onwaarschijnlijk dat alle gebruikers voldoende kennis hebben van wet- en regelgeving. Bovendien ontbreekt het gebruikers aan tijd, geduld of energie om uit te zoeken welke informatie websites opslaan en hoe ze die in hun voordeel gebruiken. Als gevolg hiervan staan gebruikers Google uiteindelijk toe om alle gegevens te verzamelen die ze nodig hebben.’
Bedrijfsmodel draait om data
Google verzamelt dus de meeste gegevens, maar dat is ook weer niet zo gek want het hele bedrijfsmodel afhankelijk is van data. Maar Twitter en Facebook slaan allebei meer informatie op dan nodig is. Bij Facebook gaat het echter om gegevens die gebruikers zelf invoeren. Apple beschermt de privacy van gebruikers weer beter dan Amazon. Apple slaat alleen informatie op die nodig is om de accounts van gebruikers te onderhouden. Dit komt ook omdat hun website niet zo afhankelijk is van advertentie-inkomsten als die van Google, Twitter en Facebook.
Categorie belangrijker dan hoeveelheid
Elk van deze databedrijven richt zich op een bepaalde categorie gegevens en niet op de hoeveelheid gegevens. Google verzamelt meer verschillende soorten informatie van individuele gebruikers. Het bedrijf vertrouwt meer op deze gegevens als het gaat om het plaatsen van gerichte advertenties dan op trackers van derden.
Naast gebruikersinformatie slaat Google een aanzienlijke hoeveelheid gegevens op van verschillende domeinen. Dat kan gaan om specifieke locaties maar ook om de browsergeschiedenis. Bovendien slaat Google gebruikersactiviteit op van websites of apps van derden en data van Gmail-accounts.
Google heeft er belang bij om online en offline profielen van consumenten te koppelen en dat houdt ook in dat Google specifieke locaties van gebruikers bijhoudt. Een praktijk die veel privacywaakhonden behoorlijk zorgelijk vinden