‘Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor’

Door Ellen Nap | 13-09-2022
Kevin Swelsen

Terecht dat er veel ophef is over privacy en het gebruik van data. Bedrijven houden zich te vaak niet aan de regels, óók de grote e-commercespelers niet – zegt Kevin Swelsen, specialist in Digital Analytics. Op het MIE (21 september, 11.15 uur) vertelt hij welke ontwikkelingen er spelen.

Freelance specialist Kevin Swelsen heeft ervaring met digital analytics aan bureau- en klantzijde. Als freelancer heeft hij verschillende soorten bedrijven van binnen gezien. Opdrachtgevers waar hij onder meer voor heeft gewerkt zijn Action, Efteling, Wehkamp en De Volksbank.

Wat zie jij als freelance specialist Digital Analytics in de praktijk gebeuren dat zo verontrustend is?

‘Ik zie nog te vaak dat organisaties zich niet houden aan regels. Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid goed om te gaan met privacygevoelige data. Mijn focus ligt op websites en online data. Als mensen aangeven niet gevolgd te willen worden en geen cookies te accepteren, zie ik nog te vaak dat bedrijven zich daar niet aan houden. Meestal onbewust overigens.’

Onbewust?

‘In de meeste gevallen zijn mensen niet bewust aan het proberen de boel te omzeilen. Vaak krijg ik de reactie: ‘oh ja, we wisten niet dat daar ook nog data naartoe ging’. Of mensen zeggen niet te weten hoe ze iets technisch moeten regelen. Dus het is vaak kennis die ontbreekt. En soms is het in de organisatie erg lastig om iets voor elkaar te krijgen. Bedrijven weten wel dat ze met dit onderwerp iets moeten, maar niet hoe en dus schuiven ze het een beetje onder het tapijt. Met de gedachte ‘dat komt nog wel een keer’.’

Wat precies maakt zo lastig om de privacy van klanten te waarborgen?

‘Veel organisaties krijgen op veel verschillende manieren data binnen. Een e-commerce-partij bijvoorbeeld verzamelt online data van gebruikers. Als ze een fysieke winkel hebben, komen klanten daar ook en maken daar ook dingen kenbaar. Dat zijn allemaal verschillende datapunten die meestal niet makkelijk op één hoop komen, maar in meerdere silo’s en afdelingen vallen. Als een gebruiker dan zegt ‘ik wil vergeten worden’, kost dat veel moeite om in al die verschillende silootjes er voor te zorgen dat dit daadwerkelijk gebeurt. En als een klant bijvoorbeeld nog een betalingsverplichting heeft, hoeft een organisatie niet aan die wens te voldoen.’

‘Vier jaar na de invoer van de AVG is er geen excuus meer’

Bedrijven hebben met de AVG toch gewoon een wettelijke verplichting?

‘Klopt, en ze hebben als sinds de invoer in 2018 de tijd gehad zich hierop voor te bereiden. Dus vier jaar na de invoer is dat geen excuus meer. Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor waar je gewoon aan dient te houden.’

In hoeverre ligt dit probleem bij de bureaus of is het een primair probleem van hun opdrachtgevers?

‘Ik vind het ook een taak voor opdrachtnemers om hier heel streng in te zijn. En ik vind ook dat wij als data-professionals de verplichting hebben hier met een klant over in gesprek te gaan en een adviserende rol te pakken. Als je ziet dat er iets gebeurt dat niet hoort, moet je daar ook actie op ondernemen. We hoeven niet allemaal jurist te worden, maar het betekent wel dat marketing- en data-professionals allereerst zelf voldoende kennis in huis moeten hebben.’

‘Data-professionals hebben de verplichting met de klant in gesprek te gaan over privacy’

Waar hebben we het eigenlijk concreet over? Je noemde Google Analytics dat in een aantal landen illegaal is verklaard.

‘Op het MIE geef ik een overzicht van verschillende aspecten waar je je als e-commerce-partij aan hebt te houden. Google Analytics is er een van en daarnaast dus de AVG of de GDPR zoals-ie in het Engels heet.’

Dit wil je doen aan de hand van voorbeelden uit het publiek. Denk je dat mensen je dit gaan vertellen?

‘Ik hoop van wel. En anders heb ik een aantal voorbeelden. Ik kan zo een grote e-commercepartij erbij pakken waarvan ik weet dat ze zich niet aan de regels houden. Maar belangrijker dan voorbeelden van hoe het mis gaat, vind ik hoe je het kunt oplossen.’

Alle informatie over de presentaties op het MIE (20 en 21 september) op www.mie.nl

Auteur: Ellen Nap,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?