Het Commissariaat voor de Media deed grootschalig onderzoek naar de interesse in gemeentelijk nieuws en gebruik en waardering van alle informatiebronnen die lokaal nieuws en informatie ontsluiten. Wat blijkt: over het algemeen zijn Nederlanders geïnteresseerd in lokaal nieuws.
Niet eerder is het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline geconsumeerde mediakanalen in deze omvang en representatief voor alle streken in Nederland in kaart gebracht. De lokale democratie in Nederland is gebaat bij goed geïnformeerde burgers, zegt het Commissariaat, en anno 2022 is het belangrijk hoe lokale informatie de burger nu en in toekomst bereikt, zeker in tijden van digitale transformatie met verschillende mediamenu’s van jong en oud.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
- Nederlanders zijn over het algemeen geïnteresseerd in lokaal nieuws. Hoe geïnteresseerder men is, hoe vaker men de berichtgeving volgt;
- De drie meest gebruikte informatiebronnen zijn huis-aan-huisbladen, regionale dagbladen en regionale publieke omroepen. De regionale publieke omroepen en de regionalen dagbladen worden het hoogst gewaardeerd. De betrouwbaarheid van deze bronnen wordt hoog ingeschat, evenals hun volledigheid en onafhankelijkheid;
- Er is echter geen sprake van één lokaal nieuwsecosysteem voor alle gemeenten en regio’s. De verschillen tussen gemeenten zijn zeer groot, zowel in interesse en waardering als ook in gebruik van de diverse informatiebronnen. Dit heeft in grote mate met het beschikbare aanbod te maken;
- Daarnaast zijn er grote verschillen tussen jong en oud en wel of geen migratieachtergrond. Ouderen hebben een voorkeur voor een gratis of betaalde papieren krant of een nieuwsbrief. De voorkeur van jongeren gaat uit naar digitale kanalen, met name socialemediakanalen. De groep Nederlanders met een migratieachtergrond zijn in mindere mate geïnteresseerd in lokaal nieuws dan Nederlanders zonder migratieachtergrond.