Uit wereldwijd onderzoek van Kantar blijkt dat de meeste mensen (65%) zeggen dat hun emotionele welzijn beter is of hetzelfde als vóór de pandemie. Maar ondanks deze verbetering heeft de huidige kostenstijging op meer mensen invloed dan de pandemie had.
Uit de studie van Kantar blijkt dat 60% van de mensen op dit moment ‘bezorgdheid’ een vier geeft op een schaal van vijf; dat percentage lag voor de pandemie op 39%. Wie zich zorgen maakt over de inflatie, maakt zich vooral zorgen over de prijzen van voedsel en brandstof.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek (gehouden in tien landen) zijn:
- Ondanks een algemene verbetering van het welzijn, zegt een op de drie mensen dat hun geestelijke gezondheid slechter is dan vóór de pandemie.
- Tijdens de pandemie hadden vrouwen meer kans op lager emotioneel welzijn (55%) dan mannen (49%).
- Leeftijd was een kritische factor: 58% van de zoomers meldde een afname van hun welzijn, versus 50% van de boomers.
- Jongere generaties stonden meer open voor geestelijke gezondheidszorg. Gen-Z scoorde 40%, millennials 39%, Gen-X 28% en boomers 16%.
- Een op de drie mensen gebruikt de smartphone om een bepaald element van gezondheid of welzijn te monitoren, en een op de tien gebruikt een smartwatch.
- Van degenen die technologie gebruiken om hun welzijn te monitoren, zegt 92% dat technologie op zijn minst een rol heeft gespeeld in hoe ze hun fysieke gezondheid vandaag de dag beoordelen, en 39% ziet ook verbeteringen in hun emotionele gezondheid.
- Een op de drie healthtech-gebruikers betaalt voor een wellness-gerelateerde app. Gemiddeld betalen ze voor 2,6 abonnementen.
- Een op de drie vrouwen die hun smartphone gebruiken om hun gezondheid te controleren, gebruikt een app om hun menstruatiecyclus bij te houden. En meer dan de helft van degenen die hun cyclus volgen met hun mobiel (58%) doet dit al minstens twee jaar.