Adverteren op social media is voor veel bedrijven inmiddels een must. Maar hoe meet je de impact van campagnes? Hoe verzamel je inzichten om de resultaten naar een (nog) hoger niveau te tillen? Met als doel marketeers te ondersteunen publiceert DDMA in samenwerking met de DDMA Commissie Social Media het whitepaper ‘Alles over Social Measurement’.
Metrics binnen social platformen zijn bekend; denk aan impressies, videoviews, link-clicks of aankopen. Maar hoe kom je erachter wat socialmediacampagnes echt bijdragen aan bedrijfsresultaten? Was je retargeting-doelgroep niet ook geconverteerd zonder je campagne? In het whitepaper lichten experts uit de DDMA Commissie Social Media de verschillende measurement solutions toe binnen verschillende platformen.
Levend document
De oplossingen die in het whitepaper worden behandeld zijn afkomstig van Meta, Pinterest, Snapchat, Twitter en LinkedIn. De DDMA Commissie Social Media ziet het whitepaper als een ‘levend’ document waaraan in de toekomst nieuwe meetoplossingen en platformen worden toegevoegd. Het whitepaper beoogt niet álle oplossingen in de sector te omvatten, maar alleen die van de allergrootste platformen, waarvan zeker is dat ze niet op korte termijn gaan verdwijnen.
Dionne van Dijk, lid DDMA Commissie Social media en Head of Social Advertising bij Accenture Song: ‘Iedere paid social specialist weet dat social platformen elke oplossingen bieden om het effect van campagnes te meten. Deze kennis lag echter versnipperd bij ieder platform opgeslagen. Met dit whitepaper hebben we alle oplossingen in één overzichtsdocument samengevat, inclusief een oplossing om activiteiten over alle kanalen heen goed in kaart te brengen. Dat is immers het einddoel.’
Download het whitepaper via deze link.