Ruim 1 op de 3 Nederlanders bezuinigt op de boodschappen. Vooral aanbiedingen vinden we interessant. Ook switchen we van A-merk naar huismerk en naar goedkope basisproducten om te besparen. Een positief bijeffect van bezuinigingen is dat we snoep en koek vaker laten staan. Dit alles levert geld op én een goed gevoel. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction.
Consumenten kiezen in groten getale voor goedkopere producten. Zo koopt een kwart van de consumenten minder producten van A-merken. Een grotere groep – een derde van de consumenten – koopt vooral meer producten van het huismerk. De tweede manier om te bezuinigen is meer zelf koken. Een kwart van de consumenten duikt vaker de keuken in en grijpt minder naar de gemaksproducten en kant-en-klaar. Ten derde is er een lichte daling in de aanschaf van biologische producten, duurzame producten en lokale producten. Tot slot is er één manier van bezuinigen die iedereen kent en waar 34% ook actief gebruik van maakt: aanbiedingen.
Snijplank uit de kast
Consumenten bezuinigen op ongezonde voeding én trekken de snijplank vaker uit de kast
Hoewel in de wintermaanden de supermarkten vol lekkers liggen, van kransjes voor in de boom tot chocolademelk met slagroom, bezuinigt een vijfde van de consumenten dit jaar op ongezonde voeding. We bezuinigen vooral op snoep en koek. Maar ook de kant en klaar-maaltijden, diepvriespizza’s en andere diepvriesmaaltijden laten we vaker staan. Tegelijkertijd is er een stijging van de veelal goedkopere, gezonde opties zoals verse, ongesneden groenten, droge pasta en diepvriesgroenten.
Goed gevoel
Nederlanders en besparen is een bekende combinatie. We gaan naar de drogist voor acties zoals 2 voor de prijs van 1, we rijden naar de buurlanden voor goedkoper bier en benzine en 71% van de Nederlanders weet hoe ze het beste op de boodschappen kunnen besparen. Dat zorgt voor financieel voordeel, maar er is meer: zo krijgt 64% van de consumenten er een goed gevoel van. Om te besparen bezoekt iets minder dan de helft van de consumenten iedere week meerdere supermarkten. Daarnaast gaat een derde van de consumenten naar een supermarkt met lagere prijzen om zo de beste deals te scoren.