Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always’ #LikeAGirl-campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia’s activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over? SWOCC presenteert er op 2 februari een onderzoek over van Peeter Verlegh.
Peeter Verlegh deed voor SWOCC onderzoek naar merkactivisme door Nederlandse consumenten te vragen welke onderwerpen zij geschikt vinden (en welke niet), en hoe merkactivisme hun houding tegenover het merk beïnvloedt.
De resultaten van het onderzoek laten zien dat zij gematigd positief zijn over merkactivisme. Voor 25% van de Nederlandse consumenten kan het een ‘reason to buy’ zijn, maar voor een nog grotere groep kan het ook een reden zijn om een merk niet te kopen (wanneer men het oneens is met het standpunt van het merk). Volgens de studie worden ook verschillen binnen de bevolking duidelijk. Jongere (18-35 jaar) linkse consumenten reageren significant positiever op merkactivisme dan oudere (66+) rechtse mensen.
Universeel ‘goed’
Uit de studie blijkt ook dat sommige onderwerpen geschikter zijn dan andere. Mensen reageren positief als merken zich uitspreken over zaken die gerelateerd zijn aan bedrijfsvoering (klimaatverandering, vervuiling, fair trade) of over onderwerpen die universeel als ‘goed’ gezien worden (mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, antiracisme). Meer controversiële onderwerpen als LHBTi-rechten, vluchtelingen, abortus of het slavernijverleden worden minder geschikt gevonden.
Naast deze bevindingen presenteert Verlegh in de SWOCC-publicatie het Aligned Activism Model dat bedrijven kan helpen de ‘sweet spot’ voor de ideale strategie voor merkactivisme te vinden.
Presentatie
De publicatie wordt officieel gepubliceerd op donderdag 2 februari 2023 in de Doelenzaal (Universiteitsbibliotheek, Universiteit van Amsterdam, Singel 425, 1012 WP Amsterdam). Tijdens de presentatie zal Verlegh zijn bevindingen toelichten. Daarnaast delen Natalie Lam (Philips), Ine Stutjens (Auping) en Jeffrey de la Fuente (BKB) hun expertise op het gebied van merkactivisme en communicatie.
Meer informatie en aanmelding: SWOCC presenteert: Brand Activism – SWOCC