Tijdens de onlangs gehouden conferentie van de Market Research Society in Engeland ging een van de paneldiscussies over de bereikbaarheid van uiteenlopende groepen en gemeenschappen voor onderzoek. Worden er wel genoeg inspanningen gedaan om iedereen bij onderzoek te betrekken?
Aan de discussie werd onder anderen deelgenomen door Kenny Imafidon, mede-oprichter en managing director bij ClearView Research, die de sector verwijt dat het geen verantwoordelijkheid neemt om iedereen bij onderzoek te betrekken. Hij vindt dat niet zomaar geaccepteerd kan worden dat groepen of gemeenschappen niet meedoen. ‘Meer participatief onderzoek is de sleutel’ vindt hij, en vooral ook moet er meer focus zijn op diversiteitskwesties. ‘Het gaat niet om het afvinken van vakjes, maar begrijpen dat de reis nooit eindigt.’
Vermijden van aannames
Rebecca Cole, managing director bij Cobalt Sky en voorzitter van de MRS Representation in Research Group, vertelde dat er vooruitgang was geboekt bij het opzetten van nationaal representatieve steekproeven waarbij gelet wordt op etniciteit, handicaps en seksualiteit. Nog tot in 2018 richtten de steekproeven zich op geslacht, leeftijd, regio en beroep, en af en toe op sociale klasse. Nu wordt er gewerkt aan het uitbreiden van de lijst van kenmerken naar ras en geslachtsvoorkeur. Ze riep op tot een principiële benadering van meer divers onderzoek, inclusief het vermijden van aannames en het kweken van meer betrokkenheid van mensen bij het ontwerp van onderzoeksprogramma’s.
Representatie
Aadit Shah, insight manager bij Sony Music UK, zei dat in hun onderzoek de representatie duidelijk voorop staat, inclusief zaken als afkomst, etniciteit, nationaliteit en seksualiteit. Dat helpt vervolgens om mensen in contact te brengen met muzikanten, en het heeft een positieve invloed op de manier waarop muziekartiesten op de markt worden gebracht.
Bron: research-live.com