Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Bij de start wordt gemeten in 1650 huishoudens. Het kijkonderzoek zal, zoals bekend, voortaan worden uitgevoerd door Kantar.
Het onderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens, waar 4400 mensen gebruik van maken, het dataverkeer worden gemeten – vooral om VOD en videosharing in kaart te brengen, en ten slotte komt er een meting voor videocontent via apps buitenshuis.
De app buitenshuismeting is nog in de fase van proof of concept (POC), terwijl de routermeting in ontwikkeling is. Een concrete verwachte introductiedatum noemt NMO niet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle videocontent gemeten kan worden ongeacht het device dat men gebruikt.
De bedoeling is dat op termijn ook de 2800 deelnemers aan het NMO Luisteronderzoek worden betrokken, voor onder meer crossmediale rapportages.