Aan DVJ Insights is afgelopen week een FD Gazellen Internationaal toegekend, een nieuwe prijs. Daarmee is DVJ het enige marktonderzoekbureau van de 53 bedrijven die de nieuwe internationale erkenning kregen. De afgelopen vijf jaar was DVJ al vijf keer op rij FD Gazellen-winnaar vanwege de succesvolle groei in Nederland. Het bureau ontvangt de internationale Gazelle op grond van de lokale én internationale groei. We spraken met Lucas Hulsebos, mede-eigenaar en CEO van DVJ Insights.
Het Financieel Dagblad introduceert voor de eerste keer de FD Gazellen Internationaal, een erkenning voor de snelst groeiende Nederlandse bedrijven met wereldwijde groei. Om in aanmerking te komen moet voldaan zijn aan vijf eisen, je moet een FD Gazelle 2022 zijn, ten minste 25% van de totale omzet in het buitenland realiseren, en tussen 2020 tot 2022 een totale omzetgroei kennen van ten minste 25%.
DVJ Insights is het enige marktonderzoekbureau van de 53 bedrijven die zich Gazellen Internationaal mogen noemen. Het bureau is nu actief in de Britse, Duitse en Scandinavische markt. Ook werden langdurige relaties opgebouwd met wereldwijde en lokale topmerken.
Het beste worden
Lucas Hulsebos (foto rechts), mede-eigenaar en CEO van DVJ Insights, ziet de internationale stap die het bureau maakte als een logisch gevolg van de strategie van DVJ. ‘Door te kiezen voor de domeinen merk en communicatie, innovatie en shopper, weet je dat veel merken hiervoor ‘global’ opereren en hun strategie bepalen. In ons vak betekent dat dat je in staat moet zijn om onderzoek in meer landen uit te voeren en te begeleiden. Voor DVJ is kwaliteit en toegevoegde waarde belangrijk, en we denken dat een mix van gecentraliseerd werken vanuit één global team, aangevuld met lokale nuances en consultancy het beste werkt.’
De stap naar het buitenland zat ‘m dan ook vooral in het uitbreiden van het consultantsteam met specialisten uit meerdere landen die bepaalde regio’s beter begrijpen en dicht bij de hoofkantoren van de klanten zitten. Zo kun je meer van elkaar leren en het geleerde internationaal delen. ‘Overigens is het daarbij heel belangrijk dat we de juiste focus kiezen. Die is de beste worden in wat we doen. Dat staat centraal in de organisatie. De groei en de internationalisering is meer het gevolg en niet zozeer de strategie.’
Het was wel zaak om ook het bureau in Nederland te globaliseren. ‘De afgelopen jaren hebben we in Utrecht een divers en internationaal team gebouwd waar meer dan 15 verschillende nationaliteiten werkzaam zijn. Het geeft dat internationale karakter goed weer en het brengt ook erg veel dynamiek en diversiteit. Voor ons betekent het dat we een andere rekruteringsstrategie voeren in Nederland, veel meer gericht op het vinden van mensen met bepaalde eigenschappen en een internationale blik.’
‘De Engelse markt is open en competitief, ze zijn bereid te luisteren’
Kwaliteit + toegevoegde waarde
De eerste stap die DVJ over grens zette was die naar Engeland. Waarom daarnaartoe? ‘Engeland is eigenlijk een hele makkelijke markt voor nieuwkomers. De markt is open en zeer competitief. Dat betekent dat bedrijven aan nieuwkomers gewend zijn en bereid zijn te luisteren. Het gaf ons de mogelijkheid om ons te concentreren op ons verhaal. We hoeven ook niet voor iedereen te werken en concentreren ons vooral op de bedrijven die deze drang naar kwaliteit en toegevoegde waarde zoeken. Het heeft geleid tot sterke partnerships waarbij wij klanten helpen en zij ons uitdagen om iedere dag beter te worden. We hebben het global team uitgebreid met zeer ervaren mensen in Engeland die een impuls hebben gegeven aan de kennis in het bedrijf, maar ook vanuit hun eigen netwerk voor Engelse klanten gingen werken. Dat betekent dat we in Engeland op zoek zijn gegaan naar de beste mensen in hun vak en hen hebben aangesloten op ons leer- en inspiratieprogramma.’
‘Veel globale onderzoeksbureaus zijn helemaal niet globaal’
Centraal en lokaal
Daarna kwamen Duitsland en Zweden. Ook in die landen geldt dat veel bedrijven in hun consultancy lokale kennis zoeken, aangevuld met globale expertise. Hulsebos: ‘Maar veel globale onderzoeksbureaus zijn eigenlijk helemaal niet globaal. Ze zijn vaak meer een lappendeken van lokale bedrijven onder een internationaal label. Echt globaal onderzoek doen vraagt om de juiste combinatie van centraal en lokaal. In het ondersteunen van deze strategie kies je iedere keer een nieuwe interessante regio, maar zorg je er wel voor dat nieuwe landen onder de hoede komen van een breder team. Een tweede belangrijke overweging bij de keuze voor een ‘nieuw’ land is niet zozeer het land zelf, maar de bedrijven waar we voor werken en waar onze werkwijze goed bij past. De kantoren in Duitsland en Zweden zijn dan ook meer ontstaan vanuit de keuze voor klanten die in deze landen hun (Europese) hoofdkantoor hebben.’
‘Ik verwacht uitbreiding in Zuid- en Centraal-Europa’
‘Willen we ervoor werken?’
Wat kunnen we nog meer verwachten van de internationale stappen van DVJ? Lucas Hulsebos denkt dat er nog meer regio’s zijn waar hoofdkantoren zitten van bedrijven waar het bureau heel graag voor zou willen werken. ‘Daar begint het mee, willen we ervoor werken, passen die bedrijven bij waar wij goed in zijn? Ik verwacht dan ook dat we de komende jaren het global team verder zullen uitbreiden met mensen in Zuid- en Centraal-Europa. Daarnaast kijken we of we de onderzoeksdomeinen verder kunnen uitbreiden. Maar altijd met de overweging dat als we er niet de beste in kunnen worden, we dat type onderzoek ook niet doen.’
Dat de strategie zichtbaar vruchten afwerpt blijkt niet alleen uit de cijfers van DVJ maar ook uit de waardering door FD. De FD Gazellen Internationaal werd dan ook afgelopen donderdag met trots in ontvangst genomen in Amsterdam.
DVJ Insights is Kennispartner van Daily Data Bytes