De toenemende inzet van generatieve AI en andere technologieën legt de basis voor een nieuwe realiteit waarin de fysieke en digitale werelden naadloos in elkaar overgaan. Dat is de belangrijkste conclusie van ‘When Atoms Meet Bits: The Foundations of Our New Reality’, een rapport van Accenture. Daarin staan vier trends die de geïntegreerde wereld mogelijk moeten maken.
Uit het onderzoek onder 4.777 C-level leidinggevenden in 34 landen en 25 sectoren blijkt dat 98% van hen gelooft dat AI-modellen de komende drie tot vijf jaar essentieel zullen zijn voor het behalen van de bedrijfsdoelen. Daarnaast zegt 81% van plan te zijn om in 2023 generatieve AI-technologieën te verkennen, mede gedreven door de exponentiële groei van GPT-modellen in de afgelopen jaren en de lancering van ChatGPT. Volgens Accenture zal taalgebaseerde AI tot wel 40% van alle werkuren aanvullen.
Vier trends
- Het rapport signaleert vier trends die de nieuwe realiteit binnen handbereik moeten brengen:
Generatieve AI: AI ondersteunt de mens als copiloot, creatieve partner of adviseur. Bijna alle leidinggevenden zien dat generatieve AI creativiteit en innovatie aanwakkert (98%) en een tijdperk van enterprise intelligence inluidt (95%). - Digitale identiteit: Het is noodzakelijk om digitale gebruikers en middelen rechtsgeldig te maken om goed te kunnen functioneren in zowel de digitale als fysieke wereld. Volgens 85% van de leidinggevenden is dit niet alleen een technische kwestie, maar ook strategische noodzaak.
- Mijn data, jouw data, onze data: AI kan niet optimaal functioneren als organisaties geen grip op hun data hebben. Daarom moeten bedrijven datasilo’s afbreken en hun dataomgeving moderniseren. Voor 90% van de leidinggevenden zijn data dan ook bepalend voor hun concurrentievoordeel.
- De eeuwige grens: De interactie tussen wetenschap en technologie gaat steeds sneller en heeft een versterkend effect: de ene ontwikkeling versnelt de andere. Volgens 75% van de respondenten kan dit ons helpen de grote wereldwijde uitdagingen op te lossen.