Op de site van GWI neemt Stephanie Harlow de lezer mee in de grote voordelen en even grote angsten rond ChatGPT. U weet wel: de AI-chatbot die met behulp van machine learning vragen kan beantwoorden, codes kan schrijven, recepten kan bedenken, data kan analyseren en ideeën genereren. Harlow zet de vele facetten van ChatGPT op een rijtje. ‘Een gesprek, zoals met een echt persoon.’
1. We zijn nieuwsgierig naar ChatGPT
Begin april had 16% van de consumenten ChatGPT gebruikt, maar de nieuwsgierigheid gaat veel verder: 59% is geïnteresseerd. Zodra mensen de tool gebruiken, krijgen ze de neiging om ‘m weer te gebruiken. Een derde van de gebruikers logt dagelijks in (dat is te vergelijken met ongeveer 70% die sociale media-apps minstens één keer per dag gebruikt). 86% van de gebruikers vindt de tool nuttig en vindt dat je ‘m op veel gebieden kunt toepassen. Een groot voordeel van ChatGPT is dat het gebaseerd is op ‘reinforcement learning’ (een soort machine learning waarmee een AI-model met vallen en opstaan kan leren, en zich kan verbeteren).
2. IT- en software-industrie lopen voorop
AI-tools zijn al een tijdje een hype. ChatGPT wordt gebruikt om ideeën te ontwikkelen, tekstblokken samen te vatten en advies te vragen. 53% van de werknemers zegt dat hun bedrijf al AI gebruikt of er belang bij heeft.
Het is niet verwonderlijk dat IT en software de eerste sectoren zijn die ChatGPT gebruiken – ze staan altijd in de frontlinie van nieuwe technologie. Maar het feit dat het ook in andere sectoren wordt gebruikt, zoals verzekeringen en managementconsulting, laat zien hoe de technologie nog bredere toepassingen voor data-science kan hebben.
3. Online zoeken gaat drastisch veranderen
Zoekmachines zijn de afgelopen 25 jaar niet veel veranderd. Je typt een query in en je krijgt tien blauwe links. ChatGPT verandert dat door de nieuwe manier van informatie verzamelen. 68% van de ChatGPT-gebruikers wil de tool consequent toepassen om vragen te beantwoorden. Geen wonder dat Google en Microsoft vechten om wie bovenaan staat bij de zoekmachines. Belangrijk: zoeken wordt al anders benaderd, vooral door jongere consumenten. Gen Z zoekt op sociale media om informatie over merken, meer dan via zoekmachines. Online vinden van informatie kan soms lang duren, en je moet vaak meer links bekijken. Chatbots aangedreven door een groot taalmodel (LLM) kunnen daarentegen vloeiende en directe antwoorden geven op complexe vragen.
4. Zorgen over vooringenomenheid, betrouwbaarheid en privacy
Onderzoek toont aan dat consumenten de neiging hebben om banger te zijn voor AI dan voor andere technologie. 43% van de gebruikers denkt niet dat ChatGPT een betrouwbare tool is.
ChatGPT maakt in wezen gebruik van deep learning om betekenis en relaties tussen woorden te vinden, op basis van de uitgebreide trainingsgegevens. Gevoed met een enorme hoeveelheid tekst van internet, kan het statistische voorspellingen doen over woorden en zinnen die naast elkaar moeten verschijnen. Dat verschilt van AI die ‘rule-based’ is, waarbij categorieën vooraf zijn gedefinieerd in de programmering.
Zie het zo: ChatGPT weet niet wat een hond is, maar op basis van waar honden in zijn dataset voorkomen, kan het ‘bedenken’ dat het een viervoetig zoogdier is dat vaak als huisdier wordt gehouden. Maar dit betekent ook dat het zijn eigen output niet kan verifiëren – het kan je niet vertellen of iets een hond is of niet. Dat is een van de redenen waarom wiskunde bijvoorbeeld niet het sterkste punt van ChatGPT is.
Het programma kan ook worden gebruikt voor onethische doeleinden, hetzij door het verspreiden van verkeerde informatie, hetzij door vals te spelen met tests – iets waar 64% van de consumenten zich zorgen over maakt.
Omdat taalmodellen zoals ChatGPT worden getraind op gegevens die van internet worden gehaald, kunnen ze de vooroordelen in de oorspronkelijke data weerspiegelen. Het kan bepaalde concepten meer associëren met mannen dan met vrouwen, bijvoorbeeld. 46% van de gebruikers maakt zich zorgen dat ChatGPT een bevooroordeelde tool is.
Campagnes zoals ‘Correct the Internet’ willen deze problemen oplossen, maar naarmate meer mensen kunstmatige intelligentie gaan gebruiken om te zoeken, zullen er nieuwe vooroordelen zijn om het hoofd te bieden.
5. Premiumversie?
In vergelijking met ‘gewone’ zoekopdrachten zijn ChatGPT-zoekopdrachten duur. En op een gegeven moment zullen OpenAI en andere winst moeten gaan maken. Advertentie-inkomsten zullen uiteindelijk een rol spelen, hoewel we nog niet weten hoe gebruikers hierop zullen reageren. De andere inkomstenmogelijkheid die OpenAI verkent, is een premiumversie. Bijna de helft van de ChatGPT-gebruikers wil daar wel voor betalen. In de toekomst zou een premiumversie van de chatbot mogelijkheden en functies kunnen bieden die niet beschikbaar zijn voor gratis gebruikers, waardoor er nog meer vraag ontstaat.
6. Niet menselijk, maar het voelt wel zo
Interactie met ChatGPT betekent een gesprek voeren. En zelfs bij dit soort interacties kunnen we het niet laten om een gesprek te voeren zoals we met iemand anders zouden doen. Twee derde van de ChatGPT-gebruikers merkte dat ze met de bot chatten zoals ze dat met een echt persoon zouden doen, en de helft zegt dat ze het verschil niet kunnen zien tussen een ChatGPT-reactie en een echte, menselijke reactie.
Voor marketing en reclame betekenen de mensachtige, natuurlijke taalreacties van ChatGPT dat marketeers de tool kunnen gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties en campagnes.
Bron: GWI