Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij het kopen van producten en wat onderscheidt goed en minder presterende bedrijven van elkaar?
Over het algemeen heeft 56% van de bedrijven een MVO-strategie gedefinieerd. Bovendien hebben beter presterende bedrijven vaker MVO-initiatieven genomen dan minder presterende bedrijven. Een andere bevinding is dat MVO-strategieën vaker voorkomen in B2B-bedrijven (63%) dan bij B2C-bedrijven (51%). In het algemeen kan het toenemende belang van MVO worden afgelezen aan het feit dat 40% van de bedrijven nu (veel) meer aandacht besteedt aan MVO dan twee jaar geleden, terwijl voor 42% van alle bedrijven de aandacht hetzelfde blijft.
Top 5 MVO-strategieën
Voor 75% van de consumenten is het erg belangrijk dat bedrijven van wie ze producten kopen zich bezighouden met MVO-activiteiten. Consumenten rangschikken betalen van eerlijke lonen, milieuvriendelijk produceren, produceren van minder afval, zorgen voor de balans tussen werk en privé van werknemers en recycling als de belangrijkste en meest gewaardeerde initiatieven. Marketeers in heel Europa zeggen dat juist het zorgen voor de balans tussen werk en privé van werknemers, het betalen van eerlijke lonen aan werknemers en het produceren van milieuvriendelijke en recycling deel uitmaken van de MVO-strategie.
Laten zien dat je bijdraagt
Volgens het onderzoek van DVJ Insights integreert 82% van de succesvolle merken een MVO-strategie in de marketingcommunicatie, terwijl 44% van de minder presterende bedrijven dit minder of niet doet. Over het algemeen is het hebben van een MVO-strategie niet alleen gunstig voor het bedrijf, maar ook voor het milieu. Een deel van het succes zit echter ook in het feit dat je in je communicatie laat zien dat je werkt aan MVO.
Wie presteert het best?
Amazon, Google, Ikea, Microsoft en Apple hebben allemaal één ding gemeen: het zijn niet alleen bekende namen wereldwijd, maar ze presteren ook goed op het gebied van MVO in de ogen van zowel consumenten als marketeers in Europa.
In Nederland bestaat de Top 3 uit Shell, Tony’s Chocolonely en IKEA
Zonder twijfel zijn er verschillende positieve effecten van MVO. Als marketeers echter de belangrijkste zouden moeten kiezen dan is de meestgenoemde klanttevredenheid (14%). Er is verschil op basis van het type zakelijke relatie, B2B-bedrijven zouden aanzienlijk minder vaak (10%) voor klanttevredenheid kiezen dan B2C-bedrijven (19%).
Download het volledige rapport van DVJ’s Brand Growth Study hier.
DVJ Insights is Kennispartner van Daily Data Bytes