Generatie Z heeft bij de meerderheid van de werkgevers nog steeds geen goede reputatie. Ruim de helft (52%) vindt om aan hun verwachtingen te voldoen. Daarnaast vindt 52% het startsalaris van deze groep belachelijk hoog en stoort 48% zich aan het feit dat generatie Z binnen een jaar verwacht promotie te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder 300 ondernemers en leidinggevenden, in opdracht van Pro Contact.
Volgens werkgevers wil generatie Z vooral minder dan 36 uur werken omdat er meer is in het leven dan werk (44%), ze waarde hechten aan een goede work-life balance (41%) en omdat er meer tijd moet zijn voor leuke dingen in het leven (39%).
Er zijn nog meer ergernissen op de werkvloer. Zo vindt de helft van de werkgevers het storend dat generatie Z snel wordt afgeleid door allerlei onbelangrijke zaken. Ook vindt bijna de helft (48%) dat jongeren richting collega’s en klanten te veel afkortingen en buzzwoorden gebruiken. Toch moeten werkgevers leren omgaan met deze nieuwste generatie op de arbeidsmarkt. Een derde van de werkgevers is hier min of meer mee bezig. Zij passen bijvoorbeeld gedragsregels en kledingvoorschriften aan om diverser en inclusiever personeel aan te trekken. Daarnaast merken werkgevers die zich open-minded opstellen (54%) dat ze een betere aansluiting vinden bij de generatie.
Zestigplussers streepje voor
Waar generatie Z werkgevers hoofdpijn bezorgt, staan zestigplussers er beter voor dan vorig jaar. Liefst 60% van de respondenten zegt dat de kans groot is dat ze een ouder persoon nu een baan aanbieden. Vorig jaar was dit nog 55%. Daarentegen maken mensen met een ‘rugzakje’, zoals iemand die hersteld is van een burn-out of iemand die een gevangenisstraf heeft uitgezeten, nog steeds amper kans op een baan.