Op donderdag 22 juni 2023 streden drie bureaus die zich toeleggen op data-science om de eerste plek tijdens het evenement van de MKB Data Science Top 50. ElastIQ-Connect veroverde de eerste plaats, gevolgd door Amsterdam Data Collective en Veneficus.
Voor het evenement, georganiseerd door Florijnz Corporate Finance, De Breed & Partners, het MKB Datalab, Gemeente ‘s-Hertogenbosch en het Data & Insight Network, vormde de ranking van de 50 ‘snelste stijgers binnen de data-science-industrie’ de basis. De lijst is samengesteld door Florijnz Corporate Finance en het Data & Insights Network, mede op basis van een uitgebreide vragenlijst die de deelnemers moesten invullen.
De top drie van de ranking, die behalve ElastIQ-Connect bestond uit Amsterdam Data Collective en Veneficus, kreeg tijdens het evenement het podium om te pitchen.
Overeenkomsten
Wim van Slooten, directeur van het Data & Insights Network, sprak tijdens het evenement over de overeenkomsten en verschillen binnen het marktonderzoek en de data-science-sector. Hij constateerde dat veel data-science en -analyticsbureaus start-ups zijn. ‘Ze zijn ook een tikkeltje eigenwijs en gaan hun eigen weg’, zei hij, ‘en ze bestaan veelal niet langer dan 10 jaar.’ Ze gebruiken veel dezelfde technieken als in traditioneel onderzoek en hun aanpak van problemen is vergelijkbaar.
Als trends bij marktonderzoekbureaus ziet hij dat ook daar data- science en data-analytics omarmd worden, maar minder nadruk op de wijze van dataverzameling en meer op analyse en AI. Voorspellingen worden meer en meer geduid op basis van expert-interviews en focus-groups.
Data-science en -analyticsbureaus hebben gemeen dat ze vaker gebruik maken van traditionele onderzoektechnieken om de eigen analyses te onderbouwen en te toetsen; er is meer interesse voor marketing en sales en er ontstaan nieuwe functies om marketing en data-science met elkaar te verbinden. Daarnaast is er veel aandacht voor de kwaliteit van de data en het voorkomen van lekken.
Data-science- en marktonderzoek zijn groeisectoren. Waar de omzet van marktonderzoek de afgelopen twee jaren met 4 en 8,5% groeide tot € 484 miljoen, daar steeg de MKB-data-science-sector met 7 en 9% tot € 468 miljoen.
Top 3 ranking
Na de pitches van de data-sciencebedrijven was het aan de vakjury, maar ook aan het publiek om de favoriet bekend te maken. De uiteindelijke uitslag werd voor de helft gebaseerd op het oordeel van de vakjury, aangevuld met de stemmen vanuit het publiek. ElastIQ-Connect kreeg de meeste publieksstemmen, en dit gaf de doorslag. Het oordeel van de jury was gebaseerd op de criteria presentatie, impact, innovativiteit en schaalbaarheid. ElastIQ-Connect ging er dus met de winst vandoor, gevolgd door Amsterdam Data Collective en – op de derde plaats – Veneficus.
De volledige Top 50 ziet er als volgt uit:
1 ElastIQ-Connect
2 Amsterdam Data Collective
3 Veneficus
4 Crunchr (Focus Orange Technology)
5 Marketresponse International Group B.V.
6 Apolix
7 E-Tail Genius (Symson gebruiken)
8 ENPICOM BV
9 Building Blocks
10 The Logic Factory
11 Digital-Power
12 Advanced Programs
13 Wortell Smart
14 Active professionals
15 Hyarchis (VDD Iqware)
16 Cmotions (Cmotions + HR)
17 Sobolt
18 Xomnia
19 Matrixian Group
20 Samotics
21 Victa
22 Exsell (DIV B.V.)
23 Yellow Star
24 MI Company B.V.
25 SKIM
26 Toast ICT B.V.
27 DIKW Intelligence
28 Pipple
29 Quantile Development
30 Fizyr
31 Business Data Challengers B.V.
32 Growteq B.V.
33 E-mergo (+emergobis)
34 ITAM Solutions
35 Datavibes
36 Little Rocket (Green Orange Digital Marketing)
37 Brightcape
38 Conspect ICT B.V.
39 Newcom Research & Consultancy
40 D-data
41 TwentyNext
42 Hillstar Business Solutions / Birds
43 Smart IM = Aspen Digital
44 Ab Ovo
45 Robin Radar Systems
46 B+P Solutions Group B.V.
47 Shintõ Labs
48 Flycatcher Internet Research
49 Itility B.V.
50 Riviq B.V.