Kantar publiceerde vorige week het vijfde jaarlijkse Who Cares? Who Does?-onderzoek, de grootste, wereldwijde duurzaamheidsenquête, waarbij meer dan 112.000 shoppers betrokken zijn. In 2023 bedraagt het percentage duurzame shoppers 22%. Dat is hoger dan het percentage in 2018 (18%) gelijk aan dat van 2022. Een licht en stabiel herstel dus. Deze consumenten besteden elk jaar bijna 500 miljard dollar in de FMCG-markt, en dat zal stijgen tot een biljoen in 2027.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 43% het financieel niet bolwerkt om duurzaam te leven. Momenteel kosten duurzaam op de markt gebrachte producten 70% meer dan de gemiddelde categorieprijs. Om toch meer consumenten binnen te halen zijn niet-plastic verpakkingen, lokaal geproduceerde en natuurlijke ingrediënten, meer navul- en recyclingopties en fairtrade-opties ongetwijfeld nuttig. Consumenten maken er zelf ook werk van. Driekwart neemt een eigen tas mee (+3% sinds 2019), en de helft daarvan gebruikt een stoffen tas (+12%). Bijna twee derde van de consumenten gebruikt nu hervulbare flessen.
Tweedehands
Het onderzoek zegt ook dat stijgende kosten van levensonderhoud onbedoeld zorgen voor duurzamer gedrag. Hogere kosten leiden tot meer aankoop van tweedehands kleding, en voedselverspilling is voor 24% van de respondenten nu een grote zorg. Consumenten proberen die verspilling tegen te gaan door voedsel beter te bewaren (80%), het opmaken van restjes (70%), maaltijdplanning (64%), boodschappenlijstjes (62%) en alternatieven voor etenswaren die kunnen bederven (55%).
Perceptie
Duurzaamheidsconcepten worden slecht begrepen door consumenten. Slechts 8% kiest voor koolstofneutrale producten. Dat komt door te weinig kennis (24%) of beschikbaarheid van dergelijke producten (27%). Recyclebare verpakkingen zijn zeer welkom: 72% kiest daar vaak of af en toe voor.
De perceptie dat duurzame opties veel kosten, blijft de grootste barrière voor duurzame keuzes. Die drempel geldt wereldwijd voor 60,9% van de consumenten.