De meest innovatieve bureaus – volgens GRIT

Door Jan Roekens | 17-10-2023

De 31ste editie van het Greenbook Research Industry Trends Report (GRIT) is verschenen. Deze editie (GRIT Business & Innovation Report) richt zich op de dynamiek van insights en analytics en op de sleutelrol die innovatie daarin speelt. Daarom ook een lijst van meest innovatieve bureaus en opdrachtgevers, hoewel GRIT zegt niet uit te zijn op een wedstrijd.

Voordat we aan de lijsten toekomen eerst vijf onderzoeksuitkomsten die in de executive summary worden genoemd. Cijfers die aantonen dat AI al aardig meedoet bij het invullen van vragenlijsten, dat AI wordt ingezet bij codering en software-ontwikkeling (gevolgd door kennismanagement) en dat bureaus anders aankijken tegen innovatie dan opdrachtgevers.

Reputatie

GRIT publiceert twee lijsten: de GRIT Top 50 Most Innovative Suppliers List en de GRIT Top 25 Most Innovative Buyers List. De lijsten werden samengesteld op basis van een serie vragen aan bureaus en bedrijven. De eerste lijst (bureaus) is in feite een merktracker met als insteek: welke bureaus worden als innovatief ervaren in de insights- en analytics-sector? Dan heb je het over merkbewustzijn en marketingkracht. Gezien worden als innovatief, zegt het rapport, is belangrijk omdat een reputatie op dat gebied een belofte kan inhouden voor toekomstige groei.

Aantonen dat je waarde levert door innovatie is een pluim op je hoed, maar je wilt ook dat die veer wordt opgemerkt door (potentiële) klanten. De positie binnen de GRIT 50 wordt dan ook bepaald door de combinatie van naamsbekendheid en innovatie.

De lijst moet niet worden gezien als een populariteitspoll, zeggen de opstellers, en als je niet op de lijst staat betekent het niet dat je niet innovatief bent. Er mist alleen iets in je reputatie en je hebt misschien nog niet genoeg in de markt kunnen bereiken. De lijst is, kortom, een maatstaf voor hoe bureaus en bedrijven worden gezien op het vlak van innovatie.

Van de 50 bureaus publiceren we de eerste 25.

GRIT Top Most Innovative Suppliers

1 Ipsos

2 Kantar*

3 SKIM

4 NIQ* (voorheen Nielsen and GfK)

5 Shapiro+Raj

6 Behaviorally

6 Qualtrics

8 Dig Insights

8 Recollective

10 quantilope

11 Hotspex

12 NAILBITER

13 QualSights

14 The Logit Group

15 Zappi

16 Toluna

17 Black Swan Data

18 Dynata

19 Reach3 Insights (voorheen Reid Campbell Group)

20 Voxpopme

21 TRC Insights

22 SurveyMonkey* (voorheen Momentive)

23 PureSpectrum

24 Sago* (voorheen Schlesinger & Associates)

25 1Q

25 Big Village

*omvat alle submerken, divisies, overnames en merken t/m juli 2023

GRIT Top Most Innovative Buyers

Wie zijn de meest innovatieve opdrachtgevers? De lijst komt tot 25 bedrijven. Wij geven de eerste 15 hieronder weer.

1 Alphabet

2 Microsoft

3 P&G

4 Meta

5 Amazon

6 Notion

6 PepsiCo

8 Apple

8 IBM 21

10 Slack

11 Unilever

12 The Coca-Cola Company

12 OpenAI

14 General Mills

15 Deloitte

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?