Salarisbenchmark marktonderzoek

Door Jan Roekens | 25-01-2024

Binnen de marktonderzoekswereld is salaris een regelmatig terugkerend thema. Tijd om er onderzoek naar te doen, vond Ewout Witte van het Marketing Intelligence Network. De marktonderzoeksector staat niet bekend als de sector waar de hoogste salarissen in omgaan, zegt hij. Vooral bureaus worstelen met de concurrentie van rollen bij opdrachtgevers en vanuit aanverwante sectoren.

Omdat de arbeidsmarkt al enige tijd erg krap is (en waarschijnlijk ook nog wel even blijft), zoeken bedrijven binnen de sector naar houvast. Wat zijn gangbare salarissen in de markt? Hoe zorgt de markt voor een aantrekkelijk aanbod.

Het Marketing Intellingence Network beschikt over veel salariskennis vanuit de rol die het binnen de marktonderzoekssector vervult. De kennis is samengevat in een benchmark waarin gebruik is gemaakt van bandbreedtes van salarissen van uitstaande opdrachten en daadwerkelijk betaalde salarissen van marktonderzoekers die in 2021-2023 zijn gestart in een nieuwe functie. De benchmark bestaat uit een range van laagste naar hoogste salaris en een gemiddelde, en is ingedeeld op:

  •  1 – 2 jaar ervaring
  • 3 – 5 jaar ervaring
  • 6 – 9 jaar ervaring
  • 10 – 12 jaar ervaring
  • 15 jaar ervaring of meer

Ewout Witte licht alvast een klein tipje van de sluier op: bij de jongere doelgroepen (1-2 en 3-5 jaar ervaring) is het verschil tussen het minimum en maximum bruto maansalaris circa € 1.000,-, bij de meer ervaren profielen lopen die verschillen verder uiteen. Bij professionals met 3-5 jaar ervaring ligt het gemiddelde bruto maandsalaris rond de € 3.500,- en bij professionals met 6-9 jaar ervaring ligt het gemiddelde bruto maandsalaris boven de € 4.000,-.

Eisen steeds hoger

Ewout Witte licht toe: ‘Veel van onze opdrachtgevers zoeken naar wat gangbaar is in de markt. Met deze benchmark geven we houvast. Belangrijk om erbij te vermelden is dat wij zien dat de salariseisen van kandidaten steeds hoger liggen. En steeds vaker boven de bandbreedtes uit deze benchmark liggen. Door de krapte in de arbeidsmarkt zetten vooral de jongere professionals vaak hoog in. Deze ontwikkeling maakt het extra uitdagend voor partijen die talent willen aantrekken. Wij zijn dan ook bezig om alle salariseisen van kandidaten op een zelfde manier te verzamelen om de branche ook inzicht te geven in de verschillen tussen vraag en aanbod. Hopelijk kunnen we die later dit jaar delen.’

De benchmark is op aanvraag (kosteloos) beschikbaar voor geïnteresseerden en kan aangevraagd worden door een mail te sturen naar ewout@mi-network.nl.

Marketing Intelligence Match is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?