Motivaction start Panel Duurzame Koplopers

Door Jan Roekens | 30-01-2024

Motivaction heeft een nieuw panel opgericht: Panel Duurzame Koplopers. Het panel wordt gezien als wegwijzer bij o.a. de ontwikkeling van een duurzame propositie of het aanscherpen van een duurzame merkpositionering.

Ook bij communicatieonderzoek biedt het panel mogelijkheden, zegt Motivaction, zoals bij het achterhalen welke argumenten voor de duurzame doelgroep relevant zijn en hoe je een pakkend en geloofwaardig duurzaam verhaal kunt vertellen.

Achterliggende gedachten bij het opzetten van het panel zijn dat duurzaamheid een containerbegrip is en dat het duurzaamheidsbewustzijn en het duurzame gedrag van Nederlanders onderling sterk verschilt. Met het Panel Duurzame Koplopers wil Motivaction ‘de sleutel in het containerslot’ steken. De Duurzame Koplopers worden gezien als de early adopters op het gebied van duurzame producten en diensten. Ze zijn de opinieleiders onder de consumenten op het vlak van duurzaamheid, niet bang om risico te nemen, bereid om als eerste duurzame trends en nieuwe ideeën op te pikken en door te geven aan de early majority, oftewel de duurzame volgers.

Pijlers

Het Panel bestaat uit in totaal 500 Duurzame Koplopers. Motivaction definieert ze aan de hand van vijf pijlers:

1. rijden elektrisch (mobiliteit),

2. zijn eigenaren van zonnepanelen en/of een warmtepomp (energie),

3. eten vegetarisch of veganistisch (voeding),

4. bankieren duurzaam bij Triodos Bank en/of ASN Bank (financieel) en/of

5. lopen op Veja sneakers (textiel en kleding).

Overlap

Met de vijf pijlers wordt onderscheid gemaakt naar bezit (elektrische auto, zonnepanelen, warmtepomp en sneakers) en gedrag (duurzaam bankieren, vegetarisch eten). Veronderstelling is dat er een overlap bestaat tussen de vijf pijlers. Elektrische rijders bezitten bovengemiddeld vaak ook zonnepanelen. Consumenten die duurzaam bankieren, eten bovengemiddeld vaak vegetarisch.

Naast bezit en gedrag wil het panel ook inzicht bieden in de verschillende achterliggende motieven van de Duurzame Koplopers. Consumenten hebben bijvoorbeeld verschillende motieven om elektrisch te rijden. De een rijdt elektrisch omdat het beter is voor het milieu. De ander omdat het voordeliger is. Voor de Duurzame Koplopers geldt dus niet dat ze enkel en alleen groen gemotiveerd zijn. Juist de combinatie van verschillende overwegingen en motieven, drijfveren en drempels bij hun duurzame gedrag en bezit geeft een compleet beeld van de Duurzame Koplopers, aldus Motivaction.

Motivaction is Kennispartner van Daily Data Bytes.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?