MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio

Door Jan Roekens | 29-02-2024

Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan bod.

Moeten we politieke peilingen verbieden?

Sjoerd van Heck
Sjoerd van Heck
Peter Kanne
Peter Kanne


Datum:
woensdag 13 maart, 12.10 – 12.55, Ipsos I&O-zaal.
Door: Sjoerd van Heck en Peter Kanne.

Politieke peilingen geven kiezers informatie bij hun keuze en hebben – dus – invloed op stemgedrag. Daarmee zijn peilingen misschien wel het beste voorbeeld van hoe de (markt)onderzoekswereld een directe maatschappelijke impact heeft. Maar in hoeverre is die impact wenselijk? Na de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november klonk bij sommigen de roep om een verbod op het publiceren van peilingen kort voor de verkiezingen. Peilingen zouden de nieuwscyclus kort voor verkiezingen te veel domineren en ze zouden een ongewenst effect op kiezers hebben die op basis van peilingen hun stem strategisch kunnen inzetten. In sommige andere Europese landen is er – daarom – een peilingverbod. Zou een dergelijk verbod ook in Nederland wenselijk zijn? In deze sessie geven Peter Kanne en Sjoerd van Heck van Ipsos I&O een kijkje achter de schermen bij de politieke peilingen. Hoe werken ze? Wat weten we van de effecten van peilingen op kiezers? En… zijn peilingen wenselijk?

The AI evolution: A game-changer for research

Reineke Reitsma
Reineke Reitsma


Datum:
woensdag 13 maart, 14.55 – 15.40, DESAN Round Table 3.
Door: Reineke Reitsma.

In het afgelopen jaar heeft Reineke Reitsma, hoofd Data en Technologie bij Ipsos I&O, uitgebreid onderzoek gedaan naar generatieve AI en de impact ervan op marktonderzoek. In deze round table-discussie zal ze de ‘best practices’ en geleerde lessen rond AI-ondersteunde ideeën, innovatie, analyses en rapportage delen en bespreken.

Hoe passief luistergedrag meten de radioindustrie in Nederland laat groeien

Patricia Sonius
Patricia Sonius
Irena Petric
Irena Petric


Datum:
donderdag 14 maart, 12.10 – 12.55, Ipsos I&O-zaal.
Door: Irena Petric (Ipsos I&O) en Patricia Sonius (NMO).

In deze sessie onthullen Irena Petric en Patricia Sonius de innovatieve passieve methodiek die het luistergedrag in kaart brengt, waarna duidelijk wordt hoe de inzichten omgezet worden in commercieel succes. Met deze presentatie hebben zij de prestigieuze Tony Twyman award gewonnen op het ASI, internationaal Radio & Audio congres 2023.

Alle informatie over het MIE en inschrijven op: www.mie.nl.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?