Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas.
We halen graag het onderste uit de kan en vinden dat absoluut geen schande. Slechts 3% van de Nederlanders is er níet trots op dat ze ergens voordeel uit weten te halen en het merendeel (54%) komt er spontaan voor uit dat de kleding waarvoor ze een compliment krijgen voor een goed prijsje hebben veroverd. 51% deelt abonnementen op streamingdiensten met elkaar en een meerderheid (58%) heeft weleens een potloodje meegenomen van IKEA.
Kortingscode
In onze jacht naar voordeel zoeken we soms de grenzen op. Een kwart (24%) heeft ooit meerdere e-mailadressen aangemaakt om herhaaldelijk gebruik te maken van een aanbieding, de helft (50%) heeft zich eens tijdelijk ingeschreven voor een nieuwsbrief om een kortingscode te ontvangen (en schreef zich daarna meteen weer uit) en bijna net zo veel mensen (45%) maakten gebruik van een gratis proefperiode, terwijl ze wisten dat ze het betaalde abonnement niet zouden afnemen.
Groot inslaan
Ook in de supermarkt letten we op de kleintjes. Niet verwonderlijk als je nagaat dat de overgrote meerderheid van 84% de dagelijkse boodschappen als duur beschouwt. De situatie lijkt niettemin minder nijpend dan vorig jaar, toen 91% z’n boodschappen als duur ervoer. Dit jaar maakt ruim driekwart (77%) op z’n minst zo nu en dan z’n boodschappenlijstje op basis van de beste aanbiedingen in de supermarkt en 21% doet het altijd. Verder kopen negen van de tien klanten (87%) weleens een ander merk van bijvoorbeeld een wasmiddel of levensmiddelen als dat in de aanbieding is en ongeveer net zoveel (90%) slaan extra groot in als iets in de uitverkoop is.
Kwaliteit belangrijk
Zijn we dan echt alleen maar op zoek naar bodemprijzen? Dat valt ook wel weer mee. De meesten zijn het erover eens dat de goedkoopste optie niet altijd de beste is (84%). Zeven van de tien vinden goede kwaliteit belangrijker dan de laagste prijs, en ook service wordt gewaardeerd want de helft (51%) vindt dat belangrijker.
Besparen op uit eten gaan
Gevraagd naar waar Nederlanders het eerst op zouden besparen, is ‘uit eten gaan’ het vaakst als eerste genoemd. Dat is opmerkelijk, want in 2023 stonden abonnementen (op de krant, magazines, etc.) nog op één. In de horeca betalen we liever niet voor water: 89% vindt dit op zijn minst een beetje zonde. Zes van de tien hebben weleens gratis gebruik gemaakt van de wc in een restaurant of café waar ze verder niks aten of dronken, en een minderheid van 41% heeft ooit pakjes ketchup, servetten, etc. die ze niet gebruikt hebben mee naar huis meegenomen.
Top 10 besparen
Elk jaar vraagt Simyo aan Nederlanders op welke uitgaven zij het allereerste zouden besparen. Hieronder de top 10 van 2024. Ook in 2023 maakte de provider een top 10. Een ↑ staat voor stijging, een ↓ voor daling, en een = voor gelijk ten opzichte van die lijst.
1. ↑ Uit eten gaan
2. ↓ Abonnementen op kranten, magazines, etc.
3. ↑ Vakantie
4. = Online streamingdiensten
5. ↓ Overige uitjes
6. = Abonnement op de sportclub/sportschool
7. = Winkelen (voor kleding, gadgets, etc.)
8. = Aanschaf/onderhoud elektronica
9. = Verwarming en elektriciteitsgebruik
10. = Dagelijkse boodschappen
Top 5 duurste producten en diensten
Ook is Nederlanders gevraagd welke consumentenproducten en -diensten zij als duur beschouwen. Hieronder de top 5 van 2024, en hun positie ten opzichte van de top 5 van vorig jaar.
1. ↑ Benzine
2. ↓ Dagelijkse boodschappen
3. ↓ Gas, water en licht in huis
4. ↑ Mobiele telefoons
5. ↑ Overige elektronica