Bijna twee derde (63%) van de chief marketing officers (CMO’s) is van plan om het komende jaar AI in te zetten 55% verwacht dat daardoor de samenwerking met het reclamebureau zal veranderen.
AI zet ook de reclamewereld op zijn kop en de werkwijze van bureaus moet veranderen. Dat is de mening van Priscilla Kim, APAC marketing en communicatie vice-president van IBM. Ze nam deel aan een door het World Forum of Advertisers georganiseerde paneldiscussie op Spikes Asia 2024. ‘De bureaupartners waren in het verleden contentcreators. Nu worden ze meer en meer contentcuratoren’, citeert ze uit een wereldwijd onderzoek.
Ze riep de reclame-industrie op om duidelijk te zijn over het model van contentcreatie. ‘Het moet duidelijk zijn wie de eigenaar is van de content en wie het voor het zeggen krijgt rond ontwikkeling van content, aanpassingen, testen en optimalisatie.’ Merkbescherming wordt door de komst van AI steeds belangrijker. ‘Het belangrijkste waarbij bureaupartners ons kunnen helpen, zijn zaken als privacy, juridische implicaties van de gecreëerde inhoud en natuurlijk de impact van vooroordelen en ethiek’, zegt Kim. Ze pleit ook voor een governancekader voor merkveiligheid.
Revolutionaire verandering
Sir Martin Sorrell, oprichter en uitvoerend voorzitter van S4 Capital, sprak ook op Spikes Asia. Zijn visie in het kort: ‘Mediaplanning en -inkoop gaan revolutionair veranderen. De grote holdings hebben waarschijnlijk nu nog zo’n 200.000 tot 250.000 mensen in dienst voor het plannen en kopen van media. Over drie jaar zullen dat er niet meer zoveel zijn. Het personeelsbestand zal drastisch worden verminderd omdat er 650 miljard dollar zal verschuiven naar AI’.
Bron: warc.com