Ook dit jaar geeft Jildou Oostenbrug weer trainingen bij het Data & Insights Network over persoonlijke ontwikkeling. Zij vertelt waarom je soms ‘nee’ moet zeggen, en waarom soft skills niet zo soft zijn als je misschien denkt.
Je hebt een achtergrond in het marktonderzoek. ‘Vertaal’ je je cursussen expliciet naar professionals in marktonderzoek en analytics?
‘Nee, ik werk in alle sectoren. Maar ik spreek wel hun taal; ik heb ruim twaalf jaar bij TNS NIPO gewerkt. Ik ben gestart als kwalitatief onderzoeker en geëindigd als merkstrateeg binnen het marktonderzoek. Ik was er ook een tijdje directeur kwalitatief. Maar het coachen voelde voor mij echt een roeping, daarom ben ik mijn eigen bureau begonnen. Ik vind het ontzettend leuk om werkende mensen te helpen als zij vastlopen.’
Je training over Persoonlijke Leiderschap & Effectiviteit gaat over de regie nemen over je leven. Daarbij moeten mensen af en toe ’nee’ leren zeggen.
‘Ja, en dat kan soms lastig zijn voor hoogopgeleide professionals die dienstverlenend werk verlenen. Kijken we naar de marktonderzoekbranche, dan zitten daar vaak hele bevlogen mensen die hun werk graag goed doen. Dan ligt het gevaar op de loer dat hun werkdruk toeneemt. Je moet dat echt gaan leren begrenzen. Ik noem dat ook wel eens: aan je eigen succes ten onder gaan. Als je heel goed bent in je vak, dan wordt er steeds meer van je gevraagd. Mijn training over assertiviteit gaat over voelen wat je zelf wil; je eigen behoeftes scherp krijgen en van daaruit handelen. Dat gaat ook over ‘nee’ zeggen.’
In je trainingen heb je het over onze ‘Drivers’. Wat zijn dat precies?
‘Dat komt uit de transactionele analyse, dat is een bepaalde manier van kijken naar jezelf en naar communicatiepatronen. Drivers zijn doorgeslagen kwaliteiten, zoals: wees perfect, wees sterk, of wees snel. Het zijn copingmechanismen, gebaseerd op waar je van nature al goed in bent. Ze worden ingezet op het moment dat we stress ervaren. De Driver geeft de illusie dat als je bijvoorbeeld hard genoeg werkt, dan komt het wel goed. Je kan er heel veel aan hebben, want als je perfect en sterk bent, dan kom je ook heel ver. Maar ze kunnen ook je valkuil worden. In de training laat ik zien hoe je in stressvolle situaties je Drivers kunt herkennen en dan leert terugschakelen naar de eerste versnelling. Als je in een Lamborghini stapt, moet je tenslotte wel weten hoe je die stopt.’
Je verzorgt trainingen in soft skills. Waarom worden die steeds belangrijker?
‘Soft skills gaan over zelfkennis, communicatie, interactie en relaties kunnen aangaan. Ze hebben niets met softheid te maken, maar juist met zeer effectief en doelgericht impact maken. Professionals willen van nature steeds beter worden, ze willen groeien. Dat richt zich dan op de inhoud, op de vaardigheden en de kennis. Nóg meer boeken lezen, nóg meer cursussen doen, nóg meer praktijkervaring opdoen… Dat is natuurlijk allemaal belangrijk. Maar er zijn meer niveaus waarop je je kunt ontwikkelen om een meesterlijk niveau te bereiken in je vakgebied. Train jezelf in interactieve vaardigheden, leer patronen herkennen in communicatie, ontwikkel je op emoties en zelfkennis. Want dan kun je ook op de relationele laag communiceren met mensen. Dat is waanzinnig belangrijk om uiteindelijk echt ver te komen en misschien zelfs wat sneller carrière te maken.’
Over Jildou Oostenbrug
Jildou heeft een zakelijke achtergrond als marktonderzoeker en merkstrateeg, en werkt sinds 2012 zelfstandig als coach, opleider (coachopleiding icm), trainer en spreker. Binnen het aanbod van het Data & Insights Network verzorgt zij trainingen in soft skills; alles wat je nodig hebt om als professional krachtig, effectief, met flair & impact voor de dag te komen.
Meld je hier aan voor de trainingen van Jildou:
22-apr Persoonlijke effectiviteit; over leiderschap en veerkracht
17-jun Veerkracht in je werk – stress de baas
(foto: Laura Visser Fotografie)