Kantar lanceerde deze week Kantar AI Lab. De leiding is in handen van Chief AI Scientist Ashok Kalidas. Een eerste product, onder de naam KaiA, is ook deze week live gegaan. Kantar bracht de afgelopen jaren al AI-tools op de markt.
Het nieuwe lab zal dienen als expertisecentrum voor de ontwikkeling van de AI-technologieën, -producten en -samenwerkingen van de groep, en is bedoeld om AI-technologie in alle onderdelen van de portfolio van Kanter te integreren.
KaiA kan worden gebruikt om data intuïtiever te analyseren en is in eerste instantie beschikbaar voor klanten van Kantar’s Brand Tracking-diensten. Ook nieuw is Text AI, een eigen op Gen AI gebaseerde aanpak om per keer duizenden open antwoorden te analyseren, patronen te identificeren en te groeperen.
De leiding van KaiA is in handen van Ashok Kalidas, die sinds 2006 bij Kantar werkt en daarvoor actief was voor Millward Brown.
Kalidas zegt over het nieuwe lab: ‘Bij het verzamelen van data richten we ons op de impact van AI op fraudepreventie, maar ook op de rol van synthetische data en snelle en flexibele datasourcing.’
Later in het jaar wil Kantar Lift ROI- en Link AI-gegevens integreren om de impact van creatie op de effectiviteit van media-aandacht te meten.