Eind vorig jaar schreef Ewout Witte (oprichter MI Network) in Daily Data Bytes dat hij een steentje wil bijdragen aan meer diversiteit en inclusie in de sector. Een hot topic dat binnen het Data & Insights Network al heeft geleid tot het opzetten van een taskfore (waar hij ook deel van uitmaakt). Ewout Witte nodigde vakgenoten uit om een gesprek aan te gaan over het onderwerp.
▼
Op de uitnodiging van Ewout Witte kwamen reacties van bureaus en dat heeft er nu toe geleid dat er eerste verslag ligt. Hij beschouwt het als deel één van een tweeluik. Het eerste gaat over personeel, het tweede, dat later dit jaar verschijnt, gaat over de manier waarop bureaus omgaan met diversiteit en inclusie bij het uitvoeren van marktonderzoek. Zijn gesprekspartner waren Marieke van Echtelt en Lucas Hulsebos van DVJ Insights, Marit Klooster en Jesca Dembinski van Ruigrok. Karin Lieshout van SKIM, Bram van Schaik van Kantar en Jos Vink van Blauw Research.
Is het beeld veranderd?
In de inleiding van het verslag schrijft hij ‘Toen ik in 2007 begon als marktonderzoeker, werkte ik voor een overwegend wit Nederlands bureau, met voornamelijk hoog opgeleide collega’s en een directie bestaande uit drie mannen. Op verschillende branche-evenementen zag ik dat mijn bureau daarin niet de uitzondering was.’ Hij vraagt zich af of het beeld is veranderd in de 17 jaar dat hij in het vak zit: ‘Wij vullen vacatures in voor de marktonderzoeksector en daarin merken we dat mensen met een afwijkende achtergrond vrijwel geen kansen krijgen. Op branche-events zie ik nog altijd geen afspiegeling van Nederland.’
Stapje extra
Het verslag gaat o.a. in op de definitie van de begrippen diversiteit en inclusie, op de bedrijfscultuur, opleidingsniveau, wat je wel en niet moet stimuleren en het ‘grotere doel’ – en dat alles ruim voorzien van uitspraken van de gesprekspartners.
Alvast één uitspraak – van Jesca Dembinski (Ruigrok): ‘Bij diversiteit gaat het erom dat je van elkaar verschilt. Bij inclusie zet je een stapje extra: die verschillen zijn er nu eenmaal en iedereen moet mee kunnen doen. Je zorgt eerst dus dat je divers bent als organisatie, daarna dat je de diversiteit omarmt en tot slot dat iedereen (met die verschillen) bij jouw organisatie kan werken.’
Nieuwsgierig naar het complete verslag? Download het hier.
MI Network is Kennispartner van Daily Data Bytes