De creatieve strategieën achter de meest effectieve campagnes ter wereld zijn de afgelopen tien jaar veranderd, zo blijkt uit een nieuw rapport van WARC Creative: The Effective 100 2024: The data behind the winning campaigns.
▼
Het rapport (alleen beschikbaar voor abonnees van WARC Creative) analyseert de campagnes die in 2024 de Effective 100 hebben gehaald. De analyse kijkt naar creatieve strategieën, gebruikte media, statistieken en doelstellingen, en vergelijkt data over winnaars van 2024 met voorgaande jaren om trends te ontdekken.
Belangrijkste bevindingen
- Informatieve en educatieve creatieve strategieën hebben emotionele strategieën ingehaald
In de afgelopen vijf jaar is het aandeel van informatieve of educatieve strategieën groter dan dat van emotionele strategieën. De dominantie van doelgerichte marketing in dezelfde periode kan hieraan hebben bijgedragen.
- De keuze voor media is diverser geworden, wat heeft geleid tot een afname van het gebruik van tv
TV als hoofdmedium zakte van een piek van 43% in 2019 tot 19% in 2024. Geen enkel kanaal heeft de tv intussen vervangen. In plaats daarvan wordt een breder scala aan kanalen gebruikt.
- Bekendheid, omzetgroei en merkopbouw zijn de dominante doelstellingen
Dat geldt voor meer dan de helft van de top 100 campagnes in 2024, maar omzetgroei overstijgt de andere doelstellingen wel met negen procentpunt.