Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland.
▼
Wereldwijd ziet de top 3 van mediakanalen met de hoogste Ad Equity er niet heel anders uit. Toch blijkt opnieuw dat de Nederlandse mediaconsument een stuk kritischer is dan het wereldwijde gemiddelde.
Edwin Beijer, Director Consulting bij MeMo² a Kantar company geeft een eerste inzicht: ‘Het is mooi om te zien dat gesponsorde evenementen een sterke bijdrage kunnen leveren aan merkeffecten. De Nederlandse consument staat daarvoor meer open dan het wereldwijd gemiddelde. Daarnaast zien we opnieuw dat de Nederlandse mediaconsument minder ontvankelijk is voor reclame op digitale kanalen dan menig ander land in de wereld.’
Onder consumenten wereldwijd heeft Amazon opnieuw de sterkste voorkeur van de digitale mediamerken. Onder marketeers wereldwijd staat YouTube op nummer 1. Bij Nederlandse mediaconsumenten staat Bol op nummer 1.
Libelle hoog bij print
In zijn algemeenheid staan in Nederland nog steeds van oorsprong printtitels op de topposities, met Libelle dit jaar op 1. Blijkbaar heeft het 90-jarig jubileum (i.c.m. de Libelle Zomerweek) bijgedragen aan de verbetering van de positie van Libelle (in 2023 op 9). Voor het eerst sinds de metingen van Media Reactions zijn vier niet-printtitels doorgedrongen in de top 10; Radio 10 (6), NPO2 (7), Bol. (9) en Radio 538 (10).
Buitenreclame
Binnen de ranking van de mediakanalen zijn nu ook beide buitenreclamekanalen (DOOH en OOH) in de top 5 vertegenwoordigd. Ook internationaal is buitenreclame goed vertegenwoordigd, maar wat vooral opvalt is dat op wereldwijd reclame in dagbladen weer is gestegen.
Ontvankelijk voor reclame
In Media Reactions 2024 zijn enkele additionele elementen meegenomen die van invloed zijn op de Ad Equity, de reclame-ontvankelijkheid, en daarmee de invloed op impact.
Reclame-ontvankelijkheid neemt toe wanneer:
- reclameboodschappen worden geplaatst in een contentomgeving van muziek, film of sport,
- reclameboodschappen humor bevatten, goede muziek gebruiken en/of een sterke verhaallijn hebben,
- er bij gebruik van interactiviteit in de reclameboodschap een beroep wordt gedaan op het positief beïnvloeden van de maatschappij met op enige afstand gevolgd door milieubewustzijn en inclusie.
Interessant zijn de verrassende verschillen tussen de generaties. Zo is bioscoop bijvoorbeeld hét mediakanaal onder Gen X en boomers, terwijl bioscoop pas op 4 en 5 komt bij Gen Y en Z.