Memo² a Kantar company bestaat deze maand 20 jaar. Het bureau richt zich voornamelijk op het meten, optimaliseren en verbeteren van de effectiviteit van reclamecampagnes en is onderdeel van Kantar.
▼
De huidige directie van het bureau bestaat uit Coen Kempen, Bas Otterspoor, Frank van Eijk, Marjo van den Akker en Jeroen Turksema.
De oprichter MeMo², Marcel Vogels, memoreert op LinkedIn de start van het bureau. ‘Op 1 oktober 2004 startte ik het bedrijf vanuit mijn werkkamer in een bovenwoning aan de Valeriusstraat in Amsterdam. Ik kreeg van mijn vrouw zes maanden de tijd om te bewijzen dat MeMo² levensvatbaar was. Zo niet, dan was het solliciteren geblazen. De missie van MeMo² was duidelijk: de impact van online media meetbaar maken – en dan niet de kliks, maar de impact op merkcampagnes. In die tijd was online media nog een klein deel van het totale mediabudget, dus het was een flinke uitdaging om bedrijven hiervan te overtuigen.’ Tim Koekkoek was een van de eerste mede-pioniers. Coen Kempen, nu in de directie, was de tweede werknemer.
In 2021 nam Kantar het bureau over. Marcel Vogels: ‘Dat bleek een gouden zet. Deze stap gaf MeMo² de kans om de innovaties op een groter en internationaal podium te brengen.’
MeMo² won verscheidene IAB Europe Research Awards en AMMA’s, en was in 2012 en 2019 Bureau van het jaar bij de Data & Insights Awards.